Så lockar du fler av dina favoritkunder

Foto: Sylvia Adams

Foto: Sylvia Adams

Glöm målgrupper och marknader. Du kan bli mycket vassare än så.

Testa det här…

1) Beskriv din mest typiska gäst

…alltså vilka som brukar komma till dig. Är det en familj eller ett par? Från Paris eller från Flen? Vilka är dom? Varför väljer de att komma till dig? Och vad har de för förväntningar?

Det kallas att beskriva en persona. En påhittad person som symboliserar din mest typiska gäst.

Du kanske tänker på flera olika typer av gäster.

  • En familj med tonåringar från Holland som är helt insöade på paddling och sjyssta tältplatser, tycker Sverige är dyrt och älskar choklad.

  • Eller ett pensionerat par från Berlin som reser med bil genom Sverige för första gången och stannar varje gång de ser en ren. 

Börja med att beskriva en av de typiska gästerna ordentligt. Sedan kan du göra flera. Men börja med en.

Tips: När du beskriver kunden, fokusera på den person som faktiskt gör själva bokningen, tex mamman i familjen eller killen i paret. Det är ju de som är de verkliga kunderna. 

2) Beskriv din önskade gäst

…alltså din favoritgäst, som alltid är supernöjd och lämnar femstjärniga omdömen på TripAdvisor. Som delar dina inlägg på Facebook och som rekommenderar dig till sina kollegor. Vem är det? Beskriv den typ av gäst som du allra helst skulle vilja ha fler av. Önskad kund. Om du lyckas förstå dem och sätta dig in i deras situation så kommer du att kunna attrahera fler av samma sort.

3) Fundera på hur du kan nå ut till de här kunderna

Genom att beskriva dina typiska och önskade gäster så får du en större förståelse för hur du kan attrahera fler av samma sorts gäster. Det gör också att du lättare kan tillgodose deras behov och önskemål.

När du har bra koll på vilka du vill ska komma så kommer du att kunna:

  • Anpassa innehållet i dina produkter för just de gästerna

  • Anpassa texter, bilder och annat säljmaterial för att attrahera just de gästerna

  • Fokusera på de marknads- och säljkanaler som dina personas använder

Fundera på vad varje persona efterfrågar, varför de egentligen kommer till dig, vad de värderar, vad de har för förväntningar och hur du ska överträffa dem.

Fundera på hur du kan skapa en produkt som de älskar. Och våga grotta ner dig i detaljer:

  • Vill de bo på vandrarhem eller finaste sviten med bubbel?

  • Paraply eller regnkläder?

  • Middag med vinpaket eller grillkorv vid lägerelden?

  • Oppigårds i bastun eller morgonyoga på klipporna?

  • Snickers eller hembakt?

  • Ja, du fattar

Ju mer klockrent och nischad produkt, desto större chans att kunden klickar på boka-knappen. Det här med personas kan ge värdefulla insikter som kan göra att du anpassar dina produkter till rätt kunder. En annan fördel är att du kan välja att använda de kommunikationskanaler och försäljningskanaler som du tror att dina personas använder.

WildSweden’s favoritgäst, ett exempel

Min favoritgäst är… Kvinna, 55+, boende i Storbritannien, intresserad av resor och natur. Har ett kontorsjobb, längtar och sparar till nästa semester. Kan tänka sig att resa med eller utan sin man. Har åkt på flera olika safaris i Afrika, Asien eller Latinamerika. Är medlem i den lokala fågelklubben. Prenumererar på BBC Wildlife Magazine. Inspireras av att uppleva delar av världen där hennes vänner aldrig har varit. Fascineras av kultur, vill äta vällagad mat och bli vän med lokalbefolkningen. Har aldrig varit i Sverige och tycker att det känns som en spännande destination. Känner sig äventyrlig men vill gärna bo bekvämt och vill inte prova bastu eller längdskidor och försöker att äta mindre kött och mer grönt.

Ta fram papper och penna…

  • Vilken är din önskade gäst? Börja anteckna. Rita en figur. Ge hen ett namn. Ju mer specifikt desto bättre.

  • Sedan kan du se över dina produkter. Hur kan du anpassa dem till din favoritgäst?

  • Kan du utveckla nya produkter som dina önskade gäster kommer älska?

  • Hur kan du anpassa din marknadskommunikation för att attrahera de här gästerna?

  • Vilka säljkanaler kan du använda för att din favoritkund ska hitta dina produkter?

Lycka till!