Föreläsningar & workshops för besöksnäringen

Du kan boka Marcus för föreläsningar och workshops, antingen online eller på plats hos er.

Oftast är det regioner och destinationer som anlitar oss.

Vi är vana vid att hålla föreläsningar online med hjälp av Zoom eller Teams. Vi kan dessutom spela in föreläsningarna så att fler kan ta del av dem i efterhand.

>> Vad säger beställarna?

 

Föreläsningar som Marcus kan hålla på beställning, online eller på plats

Här är några förslag på vad Marcus ofta föreläser om. Vi kan också kombinera två ämnen i en och samma föreläsning.

 

INSPIRATION & Produktutveckling

Tid: 50 min + 20 min frågor (eller längre)

Syfte: Att inspirera deltagarna till att utveckla tydliga erbjudanden som aktiviteter och resor.

  • Turismföretagare runtom i Sverige kan bli bättre på att erbjuda tydliga aktiviteter och paket.

    Ett vanligt misstag som många turismföretagare gör är att skriva att “Här finns mycket att upptäcka” eller “Här finns något för alla!”

    Det är mycket mer effektivt att skylta med specifika aktiviteter och resor, med ett tydligt innehåll och pris, som tex “Höstpaddlingshelg för tjejer” eller “Prova på topptur för barnfamiljer”.

    Under en inspirerande föreläsning delar Marcus med sig av exempel på hur man kan utveckla upplevelser som är anpassade till specifika målgrupper. Hur man kan ta fram aktiviteter och resor som sticker ut i mängden och som verkligen säljer!

    Efter föreläsningen kommer deltagarna att förstå hur man skapar nya aktiviteter och resor och vad som krävs för att en kund ska vilja boka. Och hur man undviker vanliga misstag.

  • • Hur man skapar målgruppsanpassade aktiviteter och resor som sticker ut i mängden.

    • Hur man skapar tydliga produkter och erbjudanden med fasta priser och datum.

    • Hur man kan presentera produkten på ett attraktivt sätt i text och bild.

 

Samverkan & sampaketering

Tid: 50 min + 20 min frågor (eller längre)

Syfte: Att inspirera deltagarna att bygga attraktiva paket i samverkan med andra.

  • Jag hör ofta att vi måste bli bättre på att samverka. Men varför måste vi det?

    Jo, om du kombinerar upplevelser och boendepaket i samverkan med andra turismföretagare så kan du sälja mer kompletta produkter som är mer attraktiva för kunden.

    Det gör att man kan locka nya målgrupper, att gäster stanna längre, spenderar mer och blir nöjdare. Man ökar både värdet, betalningsviljan och vinsten!

  • Hur ser kundens hela resa ut och vilka delar av kundens resa kan du bygga in i ditt paket?

    Hur gör man för att samverka med andra företagare så att alla tjänar på det, hur ser avtalen ut och hur prissätter man ett paket?

    Introduktion till Paketreselagen och Resegarantilagen och hur man kan lösa dem.

 

Marknadsföring & försäljning

Tid: 50 min + 20 min frågor (eller längre)

Syfte: Att göra det tydligt hur man ska marknadsföra och sälja sina upplevelseprodukter så att man får fler bokningar.

  • Jag får ofta frågan hur man gör för att nå ut på en internationell eller nationell marknad.

    Det här handlar mycket om att skapa aktiviteter och resor som vänder sig till en tydlig målgrupp. Och sedan förstå vad som krävs för att folk ska vilja boka och betala.

    Folk blir inspirerade på resebloggar och får tips från vänner, söker på Google, bläddrar bland upplevelser och boenden på TripAdvisor och Booking, och delar med sig på Instagram och Facebook.

    Vilka kanaler ska du fokusera på och vilka kan du skippa?

    Svaret är att du ska fokusera på de kanaler som din målgrupp använder. Både före, under och efter besöket hos dig.

    Din hemsida är en viktig kanal, men tänk på att det finns många fler sätt att sälja upplevelser.

    Sälj på OTA’s som TripAdvisor, Musement, GetYourGuide och AirBnB Experiences.

    Kontakta researrangörer som Nordic.be, Askja Reizen eller Troll Tours.

    Bjud in till pressresor och låt influencers skriva om dina upplevelser och ge dem provision på varje bokning.

    Eller varför inte låta andra lokala turismföretag sälja dina upplevelser? Det vore en stor vinst om fler kunde sälja varandra.

  • Hur kan du nå ut till fler av din valda målgrupp?

    Vilka kanaler använder de och hur kan du synas där så att de hittar dig?

    Hur kan du sälja dina aktiviteter och paket via Online Travel Agencies, agenter, researrangörer och lokala partners?

 

Digitalt värdskap

Tid: 50 min + 20 min frågor (eller längre)

Syfte: Att inspirera deltagarna att utveckla sitt digitala värdskap för att få nöjdare gäster.

  • Digitalt värdskap handlar om att bemöta varje gäst som en individ och undvika att de känner sig om en kund som får information från ett bokningssystem.

    De allra flesta är bra på att ta hand om gästerna när de kliver in till receptionen, men många skulle kunna bli bättre på att kommunicera med gäster före och efter deras fysiska besök.

    Om man lyckas bra med det digitala värdskapet skulle gästen kunna vara supernöjd redan innan de kommer på plats. Och när gästen åker hem kan de bli en ambassadör för verksamheten och hjälpa till att locka många fler framtida gäster.

  • Jag tar upp hur man kan jobba smart, trevligt och effektivt med sitt digitala värdskap för att få nöjdare gäster.

    Jag har intervjuat några av de mest framgångsrika aktörerna kring digitalt värdskap som delar med sig av sina framgångsfaktorer. De tipsar bland annat om:

    • Hur ser världens trevligaste bokningsbekräftelse ut?

    • Så får du dina gäster att bli nöjda redan innan ankomst.

    • Hur kan du sälja mer till gästen mellan bokning och ankomst?

    • Så får du nöjda gäster att skriva 5-stjärniga recensioner och bli trogna ambassadörer. för din verksamhet.

 

Optimera din hemsida

Tid: 50 min + 20 min frågor

Hur nöjd är du med din hemsida? Ingen hemsida är ju perfekt, men de allra flesta hemsidor skulle kunna förbättras för att bli mer säljande.

  • Vi går igenom 23 punkter med illustrerande exempel på vad alla kan göra för att förbättra sin hemsida.

    Efter föreläsningen får alla en checklista som de kan stämma av mot sin egen hemsida.

    De här förbättringarna leder definitivt till fler bokningar.

 

Onlinebokning på din hemsida

Tid: 50 min + 20 min frågor

Syfte: Att inspirera deltagarna att erbjuda sina kunder att boka och betala online på företagets hemsida.

  • Om kunden kan se tillgänglighet i en kalender och sedan boka och betala online så ökar chansen att kunden bokar. Det gör att man får fler bokningar och mer lönsamhet.

    Men hur väljer man bokningssystem som passar en viss typ av verksamhet? Finns det onlinebokningssystem som passar väldigt små verksamheter?

    Under den här föreläsningen tar jag upp frågor kring funktionalitet, kostnader och bjuder på mänga handfasta tips, så att även nybörjare hänger med.

  • Många turismföretagare saknar fortfarande onlinebokning på sin hemsida. En anledning kan vara att många inte vet vilka system som finns och har svårt att välja ett som passar dem. Man är också rädd att det ska bli kostsamt och att man ska förlora kontakten med sina kunder. Det ska vi reda ut under det här webinaret.

 

Förbättra hemsidetexter med ChatGPT

Tid: 50 min + 20 min frågor

Syfte: Att visa deltagarna hur de kan använda ChatGPT för att förbättra texterna på företagets hemsida.

  • Artificiell intelligens är en ny verklighet som många turismföretagare skulle kunna ha minst lika mycket nytta av som internet och Google. Men många har inte koll på hur de kan använda AI i sin verksamhet.

    Den här föreläsningen är en introduktion till ChatGPT som är ett av de populäraste verktygen just nu och hur man kan använda det för att förbättra sina texter på hemsidan.

    Under den här föreläsningen lär man sig hur man kan använda ChatGPT för att skapa övertygande texter som talar direkt till sina önskade gäster. Man behöver ingen tidigare erfarenhet av ChatGPT eller att skriva säljande texter.

  • • Fördelarna med ChatGPT och hur det kan användas för att ge fler bokningar.

    • En steg-för-steg-guide för att generera säljande texter snabbt och effektivt med ChatGPT.

    • Tio användbara frågor för att få bra och givande svar från ChatGPT.

    • En checklista i PDF-format som man kan använda i sitt arbete.

    • Möjlighet att få svar på dina frågor direkt efter föreläsningen.

 

Vad säger beställarna?

 

Marcus har en förmåga att förmedla sina kunskaper och erfarenheter på ett tydligt och pedagogiskt sätt till åhörarna oavsett om det är via skärmen eller på plats.

Vi har anlitat Marcus till både webinars, inspelningar av filmer på olika teman och som föreläsare på plats. Han är lyhörd för våra önskningar och levererar över förväntan varje gång.

Det jag gillar allra mest med honom är att han helt utan pekpinnar inspirerar våra företag att utvecklas vidare.

— Malin Jonsson, Swedish Lapland Visitors Board

Handfasta, konkreta och tydliga tips som blir lätta för aktörer oavsett inriktning att ta till sig och gå hem och göra verkstad av.De flesta i turismsverige känner till att du Marcus är en duktig föreläsare, men jag vill slå ett extra slag för att ni som jobbar på kommun- eller destinationsnivå köper just denna föreläsning.Det är tänket som förmedlas i den här presentationen som tyvärr ofta saknas i svenska turismprodukter.Åsa Stanaway, Region Västmanland

Handfasta, konkreta och tydliga tips som blir lätta för aktörer oavsett inriktning att ta till sig och gå hem och göra verkstad av.

De flesta i turismsverige känner till att du Marcus är en duktig föreläsare, men jag vill slå ett extra slag för att ni som jobbar på kommun- eller destinationsnivå köper just denna föreläsning.

Det är tänket som förmedlas i den här presentationen som tyvärr ofta saknas i svenska turismprodukter.

Åsa Stanaway, Region Västmanland

Tack Marcus för en inspirerande online-föreläsning!På ett mycket professionellt sätt tog du dig an vår förfrågan om en digital föreläsning för små och medelstora företag i besöksnäringen.Den blev mycket uppskattad av de som deltog och att vi dessutom kunde erbjuda de som hade förhinder en länk till en inspelad version gjorde att ännu fler kunde ta del av föreläsningen.Tack för gott samarbete!— Anna Carin Pålsson, Länsstyrelsen Kalmar län

Tack Marcus för en inspirerande online-föreläsning!

På ett mycket professionellt sätt tog du dig an vår förfrågan om en digital föreläsning för små och medelstora företag i besöksnäringen.

Den blev mycket uppskattad av de som deltog och att vi dessutom kunde erbjuda de som hade förhinder en länk till en inspelad version gjorde att ännu fler kunde ta del av föreläsningen.

Tack för gott samarbete!

— Anna Carin Pålsson, Länsstyrelsen Kalmar län

Marcus inger förtroende och det känns att han vet vad han pratar om eftersom han själv driver företag inom besöksnäringen.En superbra föreläsning om hur man jobbar med kundrecensioner och TripAdvisor.Enkel att följa och lätt att förstå med många bra tips och råd.— Annelie Persson, Region Västerbotten

Marcus inger förtroende och det känns att han vet vad han pratar om eftersom han själv driver företag inom besöksnäringen.

En superbra föreläsning om hur man jobbar med kundrecensioner och TripAdvisor.

Enkel att följa och lätt att förstå med många bra tips och råd.

— Annelie Persson, Region Västerbotten

Tack Marcus för två inspirerande föreläsningar, utförda på ett professionellt sätt.De blev mycket uppskattade av deltagarna. Du ger konkreta, enkla tips och råd utifrån dina egna erfarenheter.— Eva Jonsson, Länsstyrelsen Jämtlands län

Marcus inger förtroende och har utfört sina uppdrag på ett tillfredsställande, professionellt sätt. Han inspirerar, ger konkreta enkla tips utifrån sina egna erfarenheter och kunskaper inom besöksnäringen.

Marcus väver även in underhållande berättelser och humor i sina framföranden och det märks och hörs att han är mycket uppskattad av deltagarna.

Marcus Eldh har sedan 2018 varit upphandlad av Länsstyrelsen Jämtlands län i projekt ”Kompetensutveckling för företag på landsbygden/Nya jobb”. Avtalen har gällt för tjänster av rådgivning, kurser och inspirationsträffar inom produktutveckling/paketering samt inom natur/kulturguidning.

Tack för gott samarbete!

Eva Jonsson, projektledare, Landsbygdsenheten Länsstyrelsen Jämtlands län

Vi har samarbetat med Marcus Eldh som föreläsare och moderator vid flera seminarier och utbildningstillfällen för besöksnäringen i Västsverige och är mycket nöjda med samarbetet.

Marcus anpassar innehåll, exempel och nivå på ett bra sätt, baserat på dialog som vi har innan om vår målsättning med aktiviteten och målgruppen som ska ta till sig innehållet. Hans föreläsningar är konkreta, pedagogiska, välstrukturerade och lätta att ta till sig. Det tillsammans med hans härliga personlighet och hans erfarenhet av hur det är att vara turismföretagare uppskattas av oss såväl som av företagen som lyssnar. Varma rekommendationer!

— Linda Sturk, Turistrådet Västsverige

Marcus är en förebild som naturturismföretagare och en skicklig och entusiasmerande föreläsare.Utifrån egna erfarenheter har han en förmåga att på ett lättsamt sätt avdramatisera turismföretagarens funderingar och upplevda svårigheter i att skapa säljbara produkter och förmedla dem till gäst på ett så effektivt och lockande sätt som möjligt.Som åhörare så känner man att Marcus brinner för sitt ämne och att det finns en uppriktig välvilja och generositet kring att få även åhörarna att lyckas med respektive företag.— Anne Adsten, Jämtland Härjedalen Turism

Marcus är en förebild som naturturismföretagare och en skicklig och entusiasmerande föreläsare.

Utifrån egna erfarenheter har han en förmåga att på ett lättsamt sätt avdramatisera turismföretagarens funderingar och upplevda svårigheter i att skapa säljbara produkter och förmedla dem till gäst på ett så effektivt och lockande sätt som möjligt.

Som åhörare så känner man att Marcus brinner för sitt ämne och att det finns en uppriktig välvilja och generositet kring att få även åhörarna att lyckas med respektive företag.

— Anne Adsten, Jämtland Härjedalen Turism

Stort tack för en djupt inspirerande föreläsning.  Förmiddagen var otroligt uppskattad av deltagarna och all feedback har varit oerhört positiv.  Konkret information som var lätt att ta till sig för alla nivåer, riktigt bra tempo och underhållande framlagt vilket gjorde att man hade huvudet på skaft under hela föreläsningen.  Vi ser fram emot att jobba ihop med dig igen i framtiden!— Johan Persson, Destination Halmstad

Stort tack för en djupt inspirerande föreläsning.

Förmiddagen var otroligt uppskattad av deltagarna och all feedback har varit oerhört positiv.

Konkret information som var lätt att ta till sig för alla nivåer, riktigt bra tempo och underhållande framlagt vilket gjorde att man hade huvudet på skaft under hela föreläsningen.

Vi ser fram emot att jobba ihop med dig igen i framtiden!

— Johan Persson, Destination Halmstad

Marcus har alltid haft en förmåga att aktualisera sina utbildningar till rådande marknad och på ett väldigt enkelt sätt ge deltagarna möjlighet att applicera informationen in i sin verksamhet. Inspiration och kunskap är direkt genererad ur ett pågående entreprenörskap, vilket skänker trovärdighet i hans utbildningar.— John Zafaradl, VisitVärmland

Marcus har alltid haft en förmåga att aktualisera sina utbildningar till rådande marknad och på ett väldigt enkelt sätt ge deltagarna möjlighet att applicera informationen in i sin verksamhet.

Inspiration och kunskap är direkt genererad ur ett pågående entreprenörskap, vilket skänker trovärdighet i hans utbildningar.

— John Zafaradl, VisitVärmland

Vill man ha en stor portion inspiration i att driva och utveckla sitt företag ska man anlita Marcus Eldh.Personliga anekdoter och erfarenheter blandas med vikten av en professionell inställning till sitt företagande.Vi har anlitat Marcus ofta – och vi gör det gärna igen.— Gunn-Viol Kattilakoski, Örebrokompaniet AB

Vill man ha en stor portion inspiration i att driva och utveckla sitt företag ska man anlita Marcus Eldh.

Personliga anekdoter och erfarenheter blandas med vikten av en professionell inställning till sitt företagande.

Vi har anlitat Marcus ofta – och vi gör det gärna igen.

— Gunn-Viol Kattilakoski, Örebrokompaniet AB

Vi har anlitat Marcus Eldh vid flera seminarium och fick mycket bra och konkreta tips och idéer varje gång.Företagarna som deltagit har genom praktiska exempel fått ett helhetstänk gällande produktutveckling och marknadsföring. Detta har medfört att de skapat arrangemang med ekonomisk bärkraft för att även lyckas på den internationella marknaden.—  Ewa Carlgren Nilsson, Visit Östergötland

Vi har anlitat Marcus Eldh vid flera seminarium och fick mycket bra och konkreta tips och idéer varje gång.

Företagarna som deltagit har genom praktiska exempel fått ett helhetstänk gällande produktutveckling och marknadsföring. Detta har medfört att de skapat arrangemang med ekonomisk bärkraft för att även lyckas på den internationella marknaden.

— Ewa Carlgren Nilsson, Visit Östergötland

 
  • 21 jan: Produktutveckling – Hoverberg

    22 jan: Samverkan – Frostviken

    13 feb: Kullaberg

    15 feb: Kristinehamn

    23 feb: Produktutveckling exempel – Jämtland

    27 feb: Naturturism – Linnéuniversitetet

    28 feb: Produktutveckling – Lund

    5 mar: Så når man ut till rätt målgrupper – Svärdsjö

    6 mar: Produktutveckling – Bollnäs

    7 mar: Marknadsföring & Försäljning – Vetlanda

    13 mar: Marknadsföring för Zipline-företagare

    19 mar: Produktutveckling & Paketering – Norge

    19 mar: Optimera din hemsida – Eksjö

    20 mar: Så når man ut till rätt målgrupper – Lund

    21 mar: ChatGPT – Jämtland

    11 apr: Inspiration och produktutveckling – Östersund

    25 apr: Samverkan & paketering – Östersund

    21-22 maj: Bergsjö, Nordanstig

    23 maj: Samverkan – Bollnäs

  • 1 feb: Turism på annans mark – Nyköping

    2 feb: Förbättra din hemsida – Lidköping

    28 feb: Digitalt värdskap – Swedish Lapland online

    3 mar: Skapa upplevelser som verkligen säljer – Lillehammer

    28 mar: Paketering av upplevelser – Nordanstig online

    29 mars: Digitalt värdskap – Småland

    17 apr: Paketering av upplevelser – Gälla, Jämtland

    18 apr: Produktutveckling & Hållbarhet med Linda Staaf – Storhogna

    25 apr: Onlinebokning – Swedish Lapland

    3-4 maj: Hållbarhetsträff med Linda Staaf – Omberg

    15-16 maj: Workshop i produktutveckling – Järvsö

    17 maj: Naturturism inför sommarsäsongen – Visit Dalarna

    17 maj: Samverkan & Sampaketering – Kall, Jämtland

    22-23 maj: Samling vid lägerelden – Dalarna

    29-30 maj: Samling vid lägerelden – Swedish Lapland

    31 maj - 1 juni: Samling vid lägerelden – Swedish Lapland

    31 aug: Naturturism efter sommarsäsongen - Visit Dalarna

    23 okt: Skapa upplevelser som verkligen säljer – Strömsund

    31 okt: Samling vid lägerelden för naturturismföretagare – Smörnäs

    9 nov: Skapa upplevelser som verkligen säljer – Vemdalen

    14 nov: Produktutveckling – Hoverberg

    15 nov: Produktutveckling & samverkan – Östersund

    16 nov: Storytelling online – Ängelholm

    16 nov: Samverkan – Strömsund

    23 nov: Skapa upplevelser som verkligen säljer – Ängelholm

    30 nov: Optimera din hemsida – Ängelhol

  • 18 jan: Produktutveckling – Kurbits Outdoor Stockholm

    25 jan: Onlinebokning workshop – Västsvenska

    26 jan: Skapa upplevelser som verkligen säljer – Örebro

    26 jan: Sälj i digitala kanaler OTA’s – Nedre Dalälven

    3 feb: Produktutveckling – Kurbits Outdoor Dalarna

    9 feb: Marknadsföring & försäljning – Örebro

    15-16 feb: Skapa upplevelser som verkligen säljer – Jämtland

    8 mar: Online Travel Agencies OTA’s – Västsvenska

    9-10 mar: Guideworkshop Kalmar

    15 mar: Få saker att verkligen hända – Kurbits Outdoor Stockholm

    18 mar: Få saker att verkligen hända – Kurbits Outdoor Hälsingland

    22 mar: Onlinebokning och OTA:er – Halland

    29-30 mar: Skapa upplevelser som verkligen säljer – Jämtland

    31 mar: Få saker att verkligen hända – Kurbits Outdoor Hälsingland

    5 apr: Skapa mer kompletta erbjudanden tillsammans med andra – Tidaholm

    6 apr: Få saker att verkligen hända – Örebro

    27 apr: Skapa upplevelser som verkligen säljer – Skåne

    2 maj: Transformativa upplevelser – Österlen

    10-11 maj: Guideworkshop Jormvattnet

    12-13 maj: Guideworkshop Vålådalen

    18 maj: Naturturism – Sundborn

    7-8 juni: Guideworkshop Persåsen

    8-9 sep: Guideworkshop Jämtland?

    20 sep: Paketering & prissättning, onlinebokning & OTA’s – Västsvenska

    21-22 sep: Guideworkshop Dalarna

    19 okt: Habo – Samverkan & paketering

    20-21 okt: Guideworkshop Fyrbodal

    26 okt: OTA’s – Västsvenska

    27 okt: Paketering & Samverkan – Gävleborg

    1-2 nov: Guideworkshop Fyrbodal

    2 nov: Om naturturism Norge

    7 nov: Om att sälja via OTA:er – Halland

    10-11 nov: Samling vid lägerelden – Örebro län

    15 nov: Hållbara upplevelser med Linda Staaf – Undersåker

    16 nov: Produktutvecklingsworkshop – Åre

    17-18 nov: Guideworkshop Fyrbodal

    24 nov: Samverkan & sampaketering – Tärendö, Swedish Lapland

    29 nov: Turism på annans mark – Nyköping

    30 nov: Naturturism Klarälvdalen

    6 dec: Onlinebokningssystem Örebro län

  • 27 jan: Utveckling av naturturism - Halmstad

    28 jan: Marknadsföring & Försäljning - Västsvenska

    29 jan: Locka gäster trots pandemi - Västmanland

    2 feb: Locka gäster trots pandemi - Svinesund

    3 feb: Locka gäster trots pandemi - Fjärdhundraland

    4 feb: Marknadsföring - Västerbotten

    11-12 feb: Produktutveckling & prissättning - Södermanland

    25 feb: Möjligheterna med naturturism - Småland

    4 mar: Kurbits Omställning

    8 mar: Produktutveckling upplevelser - Roslagen

    9 mar: Produktutveckling naturturism - Halland

    15 mar: Målgrupp & marknad - Roslagen

    22 mar: Ekonomisk hållbarhet - Realgymnasiet

    24 mar: Produktutveckling - Västsvenska

    25 mar: Workshop i naturturism - Småland

    9, 16, 23, 30 mar: Process i Halland med fyra workshops

    13 apr: Produktutveckling - Gävleborg

    15 apr: Produktutveckling - Västerbotten

    16 apr: Produktutveckling - Västsvenska

    19 apr: Produktutveckling - Österlens folkhögskola

    20 apr: Naturturism inspiration - Fyrbodal / Västra Götaland

    21 apr: Naturturism inspiration - Oskarshamn

    22 apr: Produktutveckling - Fjärdhundraland

    23 apr: Produktutveckling naturturism - Blekinge arkipelag

    28 apr: Workshop kring onlinebokningssystem - Östergötland

    22, 29 mar, 12, 19 apr, 3, 17 maj: Process i Sollefteå, 6 workshops

    11 maj: Inspiration kring naturguideworkshops - Jämtland

    13 sep: Produktutveckling av upplevelser - Skåne

    22 sep: Kurbits Outdoor naturturism - Gävleborg

    11 okt: Naturguideutbildning Stöllet

    12 okt: Workshop onlinebokningssystem - Värmland

    13-14 okt: Workshop naturguider - Ljungdalen, Jämtland

    18 okt: Onlineworkshop naturguider - Halland

    19 okt: Produktutveckling naturturism - Överkalix

    20-21 okt: Guideworkshop naturguider - Gävleborg

    22 okt: Marknadsföring naturturism - Överkalix

    26-27 okt: Guideworkshop naturguider - Jämtland

    28 okt: Workshop OTA’s upplevelser - Värmland

    23 nov: Workshop onlinebokningssystem - Västsvenska

    1 nov: Kurbits Outdoor - Uppsala

    10 nov: Kurbits Outdoor naturturism - Gävleborg

    15 nov: Onlineföreläsning ekoturism

    23 nov: Onlineföreläsning - Västsvenska

    29 nov: Produktutveckling - Nedre Dalälven

    30 nov: Naturturism - Örebro

  • 6 feb: Om WildSweden - Falun

    2 mar: Om naturturism - Österlens Folkhögskola

    12 mar: Optimera din hemsida - Östersund

    22 apr: Produktutveckling - Kalmar

    29 apr: Digitala kanaler - Kalmar

    5 maj: TripAdvisor & omdömen - Västerbotten

    6 maj: Skapa WOW-upplevelser - Västmanland

    7 maj: Produktutveckling - Jämtland

    8 maj: Paketering & samverkan - Jämtland

    25 maj: Att sälja upplevelser - Västsvenska

    26 maj: Att sälja upplevelser - Roslagen

    27 maj: Produktutveckling - Sunne

    2 jun: TripAdvisor - Västerbotten

    3 jun: Skapa en produkt av en upplevelse - Västmanland

    25 maj: WildSweden framgångsfaktorer - Västsvenska

    26 maj: Produktutveckling & nå ut - Roslagen

    27 maj: Produktutveckling & marknadsföring - Sunne

    2 jun: TripAdvisor & omdömen - Västerbotten

    3 jun: Produktutveckling & marknadsföring - Swedish Lapland

    11 jun: Om resegaranti ur en företagares perspektiv - Jämtland

    5 maj: Gästomdömen & TripAdvisor - Västerbotten

    7 maj: Produktutveckling - Jämtland

    8 maj: Samverkan & paketering - Jämtland

    22 apr: Produktutveckling + Samverkan & paketering - Kalmar

    29 apr: Optimera din hemsida + digitala kanaler - Kalmar

    3 nov: Biosfärsområden i Europa

    11 nov: Om naturturism i Halmstad

    11 nov: Omdömen & TripAdvisor för Västerbotten

    2 dec: Om viltskådningsturism för De5Stora - öppen för alla

    9 dec: Hur kan man locka gäster trots pandemi? - Swedish Lapland

    10 dec: Om naturturism för VisitVärmland

Stora fotot: Linda Staaf