Föreläsningar & workshops för besöksnäringen
Du kan boka Marcus för föreläsningar och workshops, antingen online eller på plats hos er.
Oftast är det regioner och destinationer som anlitar oss.
Vi är vana vid att hålla föreläsningar online med hjälp av Zoom eller Teams. Vi kan dessutom spela in föreläsningarna så att fler kan ta del av dem i efterhand.
Föreläsningar som Marcus kan hålla på beställning, online eller på plats
Här är några förslag på vad Marcus ofta föreläser om. Vi kan också kombinera två ämnen i en och samma föreläsning.
INSPIRATION & Produktutveckling
Tid: 50 min + 20 min frågor (eller längre)
Syfte: Att inspirera deltagarna till att utveckla tydliga erbjudanden som aktiviteter och resor.
-
Turismföretagare runtom i Sverige kan bli bättre på att erbjuda tydliga aktiviteter och paket.
Ett vanligt misstag som många turismföretagare gör är att skriva att “Här finns mycket att upptäcka” eller “Här finns något för alla!”
Det är mycket mer effektivt att skylta med specifika aktiviteter och resor, med ett tydligt innehåll och pris, som tex “Höstpaddlingshelg för tjejer” eller “Prova på topptur för barnfamiljer”.
Under en inspirerande föreläsning delar Marcus med sig av exempel på hur man kan utveckla upplevelser som är anpassade till specifika målgrupper. Hur man kan ta fram aktiviteter och resor som sticker ut i mängden och som verkligen säljer!
Efter föreläsningen kommer deltagarna att förstå hur man skapar nya aktiviteter och resor och vad som krävs för att en kund ska vilja boka. Och hur man undviker vanliga misstag.
-
• Hur man skapar målgruppsanpassade aktiviteter och resor som sticker ut i mängden.
• Hur man skapar tydliga produkter och erbjudanden med fasta priser och datum.
• Hur man kan presentera produkten på ett attraktivt sätt i text och bild.
Samverkan & sampaketering
Tid: 50 min + 20 min frågor (eller längre)
Syfte: Att inspirera deltagarna att bygga attraktiva paket i samverkan med andra.
-
Jag hör ofta att vi måste bli bättre på att samverka. Men varför måste vi det?
Jo, om du kombinerar upplevelser och boendepaket i samverkan med andra turismföretagare så kan du sälja mer kompletta produkter som är mer attraktiva för kunden.
Det gör att man kan locka nya målgrupper, att gäster stanna längre, spenderar mer och blir nöjdare. Man ökar både värdet, betalningsviljan och vinsten!
-
Hur ser kundens hela resa ut och vilka delar av kundens resa kan du bygga in i ditt paket?
Hur gör man för att samverka med andra företagare så att alla tjänar på det, hur ser avtalen ut och hur prissätter man ett paket?
Introduktion till Paketreselagen och Resegarantilagen och hur man kan lösa dem.
Marknadsföring & försäljning
Tid: 50 min + 20 min frågor (eller längre)
Syfte: Att göra det tydligt hur man ska marknadsföra och sälja sina upplevelseprodukter så att man får fler bokningar.
-
Jag får ofta frågan hur man gör för att nå ut på en internationell eller nationell marknad.
Det här handlar mycket om att skapa aktiviteter och resor som vänder sig till en tydlig målgrupp. Och sedan förstå vad som krävs för att folk ska vilja boka och betala.
Folk blir inspirerade på resebloggar och får tips från vänner, söker på Google, bläddrar bland upplevelser och boenden på TripAdvisor och Booking, och delar med sig på Instagram och Facebook.
Vilka kanaler ska du fokusera på och vilka kan du skippa?
Svaret är att du ska fokusera på de kanaler som din målgrupp använder. Både före, under och efter besöket hos dig.
Din hemsida är en viktig kanal, men tänk på att det finns många fler sätt att sälja upplevelser.
Sälj på OTA’s som TripAdvisor, Musement, GetYourGuide och AirBnB Experiences.
Kontakta researrangörer som Nordic.be, Askja Reizen eller Troll Tours.
Bjud in till pressresor och låt influencers skriva om dina upplevelser och ge dem provision på varje bokning.
Eller varför inte låta andra lokala turismföretag sälja dina upplevelser? Det vore en stor vinst om fler kunde sälja varandra.
-
Hur kan du nå ut till fler av din valda målgrupp?
Vilka kanaler använder de och hur kan du synas där så att de hittar dig?
Hur kan du sälja dina aktiviteter och paket via Online Travel Agencies, agenter, researrangörer och lokala partners?
Digitalt värdskap
Tid: 50 min + 20 min frågor (eller längre)
Syfte: Att inspirera deltagarna att utveckla sitt digitala värdskap för att få nöjdare gäster.
-
Digitalt värdskap handlar om att bemöta varje gäst som en individ och undvika att de känner sig om en kund som får information från ett bokningssystem.
De allra flesta är bra på att ta hand om gästerna när de kliver in till receptionen, men många skulle kunna bli bättre på att kommunicera med gäster före och efter deras fysiska besök.
Om man lyckas bra med det digitala värdskapet skulle gästen kunna vara supernöjd redan innan de kommer på plats. Och när gästen åker hem kan de bli en ambassadör för verksamheten och hjälpa till att locka många fler framtida gäster.
-
Jag tar upp hur man kan jobba smart, trevligt och effektivt med sitt digitala värdskap för att få nöjdare gäster.
Jag har intervjuat några av de mest framgångsrika aktörerna kring digitalt värdskap som delar med sig av sina framgångsfaktorer. De tipsar bland annat om:
• Hur ser världens trevligaste bokningsbekräftelse ut?
• Så får du dina gäster att bli nöjda redan innan ankomst.
• Hur kan du sälja mer till gästen mellan bokning och ankomst?
• Så får du nöjda gäster att skriva 5-stjärniga recensioner och bli trogna ambassadörer. för din verksamhet.
Optimera din hemsida
Tid: 50 min + 20 min frågor
Hur nöjd är du med din hemsida? Ingen hemsida är ju perfekt, men de allra flesta hemsidor skulle kunna förbättras för att bli mer säljande.
-
Vi går igenom 23 punkter med illustrerande exempel på vad alla kan göra för att förbättra sin hemsida.
Efter föreläsningen får alla en checklista som de kan stämma av mot sin egen hemsida.
De här förbättringarna leder definitivt till fler bokningar.
Onlinebokning på din hemsida
Tid: 50 min + 20 min frågor
Syfte: Att inspirera deltagarna att erbjuda sina kunder att boka och betala online på företagets hemsida.
-
Om kunden kan se tillgänglighet i en kalender och sedan boka och betala online så ökar chansen att kunden bokar. Det gör att man får fler bokningar och mer lönsamhet.
Men hur väljer man bokningssystem som passar en viss typ av verksamhet? Finns det onlinebokningssystem som passar väldigt små verksamheter?
Under den här föreläsningen tar jag upp frågor kring funktionalitet, kostnader och bjuder på mänga handfasta tips, så att även nybörjare hänger med.
-
Många turismföretagare saknar fortfarande onlinebokning på sin hemsida. En anledning kan vara att många inte vet vilka system som finns och har svårt att välja ett som passar dem. Man är också rädd att det ska bli kostsamt och att man ska förlora kontakten med sina kunder. Det ska vi reda ut under det här webinaret.
Förbättra hemsidetexter med ChatGPT
Tid: 50 min + 20 min frågor
Syfte: Att visa deltagarna hur de kan använda ChatGPT för att förbättra texterna på företagets hemsida.
-
Artificiell intelligens är en ny verklighet som många turismföretagare skulle kunna ha minst lika mycket nytta av som internet och Google. Men många har inte koll på hur de kan använda AI i sin verksamhet.
Den här föreläsningen är en introduktion till ChatGPT som är ett av de populäraste verktygen just nu och hur man kan använda det för att förbättra sina texter på hemsidan.
Under den här föreläsningen lär man sig hur man kan använda ChatGPT för att skapa övertygande texter som talar direkt till sina önskade gäster. Man behöver ingen tidigare erfarenhet av ChatGPT eller att skriva säljande texter.
-
• Fördelarna med ChatGPT och hur det kan användas för att ge fler bokningar.
• En steg-för-steg-guide för att generera säljande texter snabbt och effektivt med ChatGPT.
• Tio användbara frågor för att få bra och givande svar från ChatGPT.
• En checklista i PDF-format som man kan använda i sitt arbete.
• Möjlighet att få svar på dina frågor direkt efter föreläsningen.
Vad säger beställarna?
-
21 jan: Produktutveckling – Hoverberg
22 jan: Samverkan – Frostviken
13 feb: Kullaberg
15 feb: Kristinehamn
23 feb: Produktutveckling exempel – Jämtland
27 feb: Naturturism – Linnéuniversitetet
28 feb: Produktutveckling – Lund
5 mar: Så når man ut till rätt målgrupper – Svärdsjö
6 mar: Produktutveckling – Bollnäs
7 mar: Marknadsföring & Försäljning – Vetlanda
13 mar: Marknadsföring för Zipline-företagare
19 mar: Produktutveckling & Paketering – Norge
19 mar: Optimera din hemsida – Eksjö
20 mar: Så når man ut till rätt målgrupper – Lund
21 mar: ChatGPT – Jämtland
11 apr: Inspiration och produktutveckling – Östersund
25 apr: Samverkan & paketering – Östersund
21-22 maj: Bergsjö, Nordanstig
23 maj: Samverkan – Bollnäs
-
1 feb: Turism på annans mark – Nyköping
2 feb: Förbättra din hemsida – Lidköping
28 feb: Digitalt värdskap – Swedish Lapland online
3 mar: Skapa upplevelser som verkligen säljer – Lillehammer
28 mar: Paketering av upplevelser – Nordanstig online
29 mars: Digitalt värdskap – Småland
17 apr: Paketering av upplevelser – Gälla, Jämtland
18 apr: Produktutveckling & Hållbarhet med Linda Staaf – Storhogna
25 apr: Onlinebokning – Swedish Lapland
3-4 maj: Hållbarhetsträff med Linda Staaf – Omberg
15-16 maj: Workshop i produktutveckling – Järvsö
17 maj: Naturturism inför sommarsäsongen – Visit Dalarna
17 maj: Samverkan & Sampaketering – Kall, Jämtland
22-23 maj: Samling vid lägerelden – Dalarna
29-30 maj: Samling vid lägerelden – Swedish Lapland
31 maj - 1 juni: Samling vid lägerelden – Swedish Lapland
31 aug: Naturturism efter sommarsäsongen - Visit Dalarna
23 okt: Skapa upplevelser som verkligen säljer – Strömsund
31 okt: Samling vid lägerelden för naturturismföretagare – Smörnäs
9 nov: Skapa upplevelser som verkligen säljer – Vemdalen
14 nov: Produktutveckling – Hoverberg
15 nov: Produktutveckling & samverkan – Östersund
16 nov: Storytelling online – Ängelholm
16 nov: Samverkan – Strömsund
23 nov: Skapa upplevelser som verkligen säljer – Ängelholm
30 nov: Optimera din hemsida – Ängelhol
-
18 jan: Produktutveckling – Kurbits Outdoor Stockholm
25 jan: Onlinebokning workshop – Västsvenska
26 jan: Skapa upplevelser som verkligen säljer – Örebro
26 jan: Sälj i digitala kanaler OTA’s – Nedre Dalälven
3 feb: Produktutveckling – Kurbits Outdoor Dalarna
9 feb: Marknadsföring & försäljning – Örebro
15-16 feb: Skapa upplevelser som verkligen säljer – Jämtland
8 mar: Online Travel Agencies OTA’s – Västsvenska
9-10 mar: Guideworkshop Kalmar
15 mar: Få saker att verkligen hända – Kurbits Outdoor Stockholm
18 mar: Få saker att verkligen hända – Kurbits Outdoor Hälsingland
22 mar: Onlinebokning och OTA:er – Halland
29-30 mar: Skapa upplevelser som verkligen säljer – Jämtland
31 mar: Få saker att verkligen hända – Kurbits Outdoor Hälsingland
5 apr: Skapa mer kompletta erbjudanden tillsammans med andra – Tidaholm
6 apr: Få saker att verkligen hända – Örebro
27 apr: Skapa upplevelser som verkligen säljer – Skåne
2 maj: Transformativa upplevelser – Österlen
10-11 maj: Guideworkshop Jormvattnet
12-13 maj: Guideworkshop Vålådalen
18 maj: Naturturism – Sundborn
7-8 juni: Guideworkshop Persåsen
8-9 sep: Guideworkshop Jämtland?
20 sep: Paketering & prissättning, onlinebokning & OTA’s – Västsvenska
21-22 sep: Guideworkshop Dalarna
19 okt: Habo – Samverkan & paketering
20-21 okt: Guideworkshop Fyrbodal
26 okt: OTA’s – Västsvenska
27 okt: Paketering & Samverkan – Gävleborg
1-2 nov: Guideworkshop Fyrbodal
2 nov: Om naturturism Norge
7 nov: Om att sälja via OTA:er – Halland
10-11 nov: Samling vid lägerelden – Örebro län
15 nov: Hållbara upplevelser med Linda Staaf – Undersåker
16 nov: Produktutvecklingsworkshop – Åre
17-18 nov: Guideworkshop Fyrbodal
24 nov: Samverkan & sampaketering – Tärendö, Swedish Lapland
29 nov: Turism på annans mark – Nyköping
30 nov: Naturturism Klarälvdalen
6 dec: Onlinebokningssystem Örebro län
-
27 jan: Utveckling av naturturism - Halmstad
28 jan: Marknadsföring & Försäljning - Västsvenska
29 jan: Locka gäster trots pandemi - Västmanland
2 feb: Locka gäster trots pandemi - Svinesund
3 feb: Locka gäster trots pandemi - Fjärdhundraland
4 feb: Marknadsföring - Västerbotten
11-12 feb: Produktutveckling & prissättning - Södermanland
25 feb: Möjligheterna med naturturism - Småland
4 mar: Kurbits Omställning
8 mar: Produktutveckling upplevelser - Roslagen
9 mar: Produktutveckling naturturism - Halland
15 mar: Målgrupp & marknad - Roslagen
22 mar: Ekonomisk hållbarhet - Realgymnasiet
24 mar: Produktutveckling - Västsvenska
25 mar: Workshop i naturturism - Småland
9, 16, 23, 30 mar: Process i Halland med fyra workshops
13 apr: Produktutveckling - Gävleborg
15 apr: Produktutveckling - Västerbotten
16 apr: Produktutveckling - Västsvenska
19 apr: Produktutveckling - Österlens folkhögskola
20 apr: Naturturism inspiration - Fyrbodal / Västra Götaland
21 apr: Naturturism inspiration - Oskarshamn
22 apr: Produktutveckling - Fjärdhundraland
23 apr: Produktutveckling naturturism - Blekinge arkipelag
28 apr: Workshop kring onlinebokningssystem - Östergötland
22, 29 mar, 12, 19 apr, 3, 17 maj: Process i Sollefteå, 6 workshops
11 maj: Inspiration kring naturguideworkshops - Jämtland
13 sep: Produktutveckling av upplevelser - Skåne
22 sep: Kurbits Outdoor naturturism - Gävleborg
11 okt: Naturguideutbildning Stöllet
12 okt: Workshop onlinebokningssystem - Värmland
13-14 okt: Workshop naturguider - Ljungdalen, Jämtland
18 okt: Onlineworkshop naturguider - Halland
19 okt: Produktutveckling naturturism - Överkalix
20-21 okt: Guideworkshop naturguider - Gävleborg
22 okt: Marknadsföring naturturism - Överkalix
26-27 okt: Guideworkshop naturguider - Jämtland
28 okt: Workshop OTA’s upplevelser - Värmland
23 nov: Workshop onlinebokningssystem - Västsvenska
1 nov: Kurbits Outdoor - Uppsala
10 nov: Kurbits Outdoor naturturism - Gävleborg
15 nov: Onlineföreläsning ekoturism
23 nov: Onlineföreläsning - Västsvenska
29 nov: Produktutveckling - Nedre Dalälven
30 nov: Naturturism - Örebro
-
6 feb: Om WildSweden - Falun
2 mar: Om naturturism - Österlens Folkhögskola
12 mar: Optimera din hemsida - Östersund
22 apr: Produktutveckling - Kalmar
29 apr: Digitala kanaler - Kalmar
5 maj: TripAdvisor & omdömen - Västerbotten
6 maj: Skapa WOW-upplevelser - Västmanland
7 maj: Produktutveckling - Jämtland
8 maj: Paketering & samverkan - Jämtland
25 maj: Att sälja upplevelser - Västsvenska
26 maj: Att sälja upplevelser - Roslagen
27 maj: Produktutveckling - Sunne
2 jun: TripAdvisor - Västerbotten
3 jun: Skapa en produkt av en upplevelse - Västmanland
25 maj: WildSweden framgångsfaktorer - Västsvenska
26 maj: Produktutveckling & nå ut - Roslagen
27 maj: Produktutveckling & marknadsföring - Sunne
2 jun: TripAdvisor & omdömen - Västerbotten
3 jun: Produktutveckling & marknadsföring - Swedish Lapland
11 jun: Om resegaranti ur en företagares perspektiv - Jämtland
5 maj: Gästomdömen & TripAdvisor - Västerbotten
7 maj: Produktutveckling - Jämtland
8 maj: Samverkan & paketering - Jämtland
22 apr: Produktutveckling + Samverkan & paketering - Kalmar
29 apr: Optimera din hemsida + digitala kanaler - Kalmar
3 nov: Biosfärsområden i Europa
11 nov: Om naturturism i Halmstad
11 nov: Omdömen & TripAdvisor för Västerbotten
2 dec: Om viltskådningsturism för De5Stora - öppen för alla
9 dec: Hur kan man locka gäster trots pandemi? - Swedish Lapland
10 dec: Om naturturism för VisitVärmland
Stora fotot: Linda Staaf