Din hemsida är inte särskilt trovärdig

Foto: Emil Dahlander

Foto: Emil Dahlander

Alla behöver en hemsida.

Oavsett om du…

  • driver ett vandrarhem i en gammal fyrvaktarbostad

  • äger ett flådigt hotell på Östermalm

  • är gäddfiskeguide

  • eller arrangerar en bushcraft-festival

…så behöver du en hemsida.

Men det finns två problem.

  1. Din hemsida är inte särskilt trovärdig.

  2. Det räcker inte med en hemsida.

 

Okej, jag ska förklara hur jag menar.

Därför är din hemsida inte särskilt trovärdig

Vi låtsas att min kompis Kristina ska boka några nätters boende för en semesterresa i Hälsingland. Hon hittar ditt vandrarhem via google och klickar sig in på din hemsida för att läsa mer.

På din hemsida står det att vandrarhemmet är ”hemtrevligt, mysigt och ligger i vackra omgivningar”. Låter ju bra. Men kan Kristina verkligen lita på att det stämmer?

Kanske inte helt och hållet.

Informationen som presenteras på din hemsida är skriven av dig själv. Du är ägaren och säljaren. Och du vill sälja. Det förstår ju vem som helst. Kristina också. Så hon tar den informationen med en stor nypa rosaskimrande Himalaya-salt. Och tänker att hon nog ska googla runt lite och se vad hon hittar.

Hon googlar och hittar några andra intressanta sajter som skriver om just ditt vandrarhem.

  • En artikel i Gävle Dagblad skriver:
    ”Här är Hälsinglands fem mysigaste vandrarhem”. Och ditt vandrarhem ligger etta på listan!

  • På TripAdvisor har en nöjd gäst skrivit:
    ”Hemtrevligt vandrarhem i fantastiskt vackra omgivningar”
    Dessutom har ditt vandrarhem fått 4,4 av 5 i genomsnittligt betyg av 73 tidigare gäster. Betryggande.

  • En inrednings-blogg skriver om ditt vandrarhem:
    ”Vandrarhemmet som inspirerar”. Låter bra!

  • Hälsingland.se skriver om ditt vandrarhem:
    ”Hälsinglands hemtrevligaste vandrarhem”. Låter riktigt lovande tycker Kristina!

Vilken information är mest trovärdig? Din egen hemsida eller det andra sajter skriver om dig?

Jag skulle säga att trovärdigheten ligger i att Kristina kan läsa positiva ord om ditt vandrarhem på flera oberoende sajter.

Det är ganska så givet. Allt fantastiskt du skriver om ditt vandrarhem på din egen hemsida behöver backas upp av andra sajter. Först då blir det trovärdigt. Då känner Kristina sig trygg att göra en bokning.

Uppbackning av andra sajter = ökad trovärdighet = fler kunder.

Vad händer om du inte backas upp av andra sajter?

Du kommer att missa potentiella gäster. Om det bara är du som tycker att ditt vandrarhem är bra så verkar det ju lite skumt. Men ju mer positivt man kan läsa om ditt vandrarhem på andra sajter desto större trovärdighet, och fler bokningar.

 

Vad kan du göra?

Det är både enkelt och billigt. Du kan se till att andra sajter skriver positivt om din turistverksamhet.

Men hur gör man? Här är några tips som gäller för just exemplet med vandrarhemmet.

  • Be nöjda gäster skriva omdömen om ditt vandrarhem på TripAdvisor, i Google och på Facebook. Vandrarhemmet kanske finns med på Booking.com eller Svenskaturistforeningen.se? Be dem skriva omdömen där också. Du kan be gästerna om det på plats, ge dem ett visitkort med länkarna till var de kan skriva omdömen, och påminn dem via epost. Snacka om billig marknadsföring! Men be dem inte skriva omdömen på alla sajter, det räcker med ett omdöme från varje nöjd gäst för att det ska göra positiv skillnad.

  • Se till att din destination skriver positivt om ditt vandrarhem. Skicka in fantastiska bilder, kanske i det finaste kvällsljuset eller djupaste snötäcket. Det räcker inte med en halvtaskig bild, öppettider och en karta.

  • Be lokaltidningen skriva om er, tex att ni har anlagt en krusbärsodling, att ni ska ha en visfestival med sångaren i The Hives eller att ni haft besök av en japansk samuraj som badade isvak.

Sammanfattningen

  1. Börja med att inse att säljsnacket på din hemsida inte är särskilt trovärdigt.

  2. Se till att andra sajter skriver positivt om din verksamhet.

 

Tips: Länka till artiklar, bloggar och omdömessajter från din egen hemsida. Då är det större chans att dina besökare läser dem. Du kan också lägga in publika omdömen från oberoende sajter på din hemsida, tex genom att lägga in en iframe från TripAdvisor på sin sajt.