Onlinebokningssystem för aktivitetsarrangörer

Foto: Peter Ibbotsson

Foto: Peter Ibbotsson

Många hotell och vandrarhem har redan onlinebokning. Men när det kommer till aktivitetsföretag så saknas ofta den funktionen. Där är det definitivt många bokningar som går förlorade.

En fråga jag fått många gånger är…

Vilka bokningssystem finns det att välja mellan för aktivitetsarrangörer? Och vilket är bäst?

Jag har frågat runt bland ett antal framgångsrika aktivitetsföretagare för att fråga just det. Vad kom jag fram till?

 

Välj ett som är bra, helst igår

Det finns en uppsjö med onlinebokningssystem för aktivitetsföretag att välja mellan. Minst hundra. Och fler är på väg. Ingen idé att lista alla här. Men det finns några som är mer populära än andra.

Kan jag nämna några? Absolut, några av de mest populära bokningssystemen för aktivitetsföretag runtom i världen är Rezdy, BokunTrekksoftCheckfront, Peek, Fareharbor, Bookeo och Rezgo.

Det finns en del svenska onlinebokningssystem också, tex BaseTool, VisitNorth och BokaMera.

Det går inte att säga vilket av dem som är bäst. Det beror helt på vad du har för verksamhet och vilka funktioner du har nytta av.

Gå in på deras sajter och kolla vilka funktioner de erbjuder. Men fundera inte för länge… Välj ett som känns bra och kom igång. Helst igår!

Vilket system rekommenderar jag?

Jag driver WildSweden som säljer aktiviteter och resor i Sverige. Mina kunder finns över hela världen, men mest i Europa. År 2016 tog jag det stora steget. Jag skaffade mig ett onlinebokningssystem. Det fick stora positiva effekter. Jag kommer till det.

Hur valde jag system?

Jag kikade runt på nätet, läste blogginlägg, testade några bokningssystem som verkade lovande, ringde och mejlade deras support, och kollade in andra företag som använder de systemen.

Jag signade upp mig på gratis testperioder på några olika system, testade, funderade och valde till slut Rezdy. Det behöver inte betyda att de är bäst. Det kan finnas flera andra som är minst lika bra.

Jag valde Rezdy för att de hade de funktioner jag ville ha, de hade många användare och jag fick bra respons från supporten. Och priset kändes vettigt. En liten nackdel är att supporten är i USA och Australien, men de svarar oftast på mejl samma dag.

Om jag skulle välja onlinebokningssystem idag kanske jag skulle välja något annat. Men jag är väldigt nöjd med Rezdy.

Vad hände när jag skaffade ett onlinebokningssystem?

Märkte jag nån skillnad?

Ja, vi fick många fler bokningar. Så det var helt klart värt det.

När jag hade installerat onlinebokningssystemet så kunde mina kunder gå in på wildsweden.com för att:

  • Se hur många platser som finns kvar på varje datum

  • Klicka på boka-knappen

  • Betala säkert och smidigt med kort online

  • Få en bekräftelse automatiskt (eller efter ett godkännande av mig, det går att välja)

  • Få påminnelser och trevliga välkomsthälsningar dagen innan safarin

  • Få uppföljningsmejl och utvärderingsmejl

Jag fick många fler bokningar!

Och plötsligt kunde jag som ägare till verksamheten:

  • Se alla bokningar i ett översiktligt webb-baserat system

  • Se om det är någon som inte har betalt

  • Klicka på en knapp så att ett mejl skickas för att be om betalning

  • Se vilka som kommer på en viss aktivitet en viss dag

  • Låta mina anställda guider logga in för att skriva ut dagens deltagarlista

  • Se hur mycket jag sålt för en viss månad och jämföra med föregående år

  • Enkelt sälja extra tillval som enkelrumstillägg, transfers och utrustning

  • Och så finns det en massa funktioner som jag knappt använder

En viktig skillnad

Jag har märkt att en del blandar ihop onlinebokningssystem med onlinemarknadsplatser.

Vad är vad? Kortfattat…

Onlinebokningssystem gör att du kan ta emot bokningar på sin egen sajt. Det är vad det här inlägget handlar om.

Onlinemarknadsplatser är ett samlingsnamn på sajter som marknadsför och säljer aktiviteter åt ett stort antal aktörer. De är återförsäljare som säljer dina och andras aktiviteter online helt enkelt. De kallas ofta Online Travel Agencies (OTA). På de sajterna kan du nå ut till kunder som du annars inte skulle nått ut till.  

Några exempel på onlinemarknadsplatser är ViaTor (ägs av TripAdvisor), GetYourGuide och AirBnB. De säljer alla möjliga aktiviteter över hela världen.

Kom ihåg: Du behöver ett eget onlinebokningssystem där kunderna kan boka direkt hos dig. Nästa steg kan vara att synas och säljas på olika onlinemarknadsplatser.

Så långt är det ganska tydligt vad skillnaderna är. Men sedan blir det krångligt… Det finns något som heter kanalhanterare.

 

Vad är en kanalhanterare?

Om du har svårt att hänga med så måste du läsa noga extra noga nu…

De flesta onlinebokningssystem som tex Rezdy och Bokun har inbyggda funktioner för att du ska kunna koppla ihop din försäljning med onlinemarknadsplatser (kanaler) som ViaTor och GetYourGuide. En kanalhanterare gör det alltså möjligt att sköta kontakten med onlinemarknadsplatser på ett smidigare sätt.

När du kopplar ihop ditt onlinebokningssystem med hjälp av den inbyggda kanalhanteraren till en eller flera onlinemarknadsplatser så behöver du bara hantera antal tillgängliga platser och bokningar i ditt eget system. Kontakten med onlinemarknadsplatser sker mer eller mindre automatiskt. Fördelen med det är att du kan sälja via flera olika onlinemarknadsplatser och du behöver bara hantera produkter och tillgänglighet i ditt eget onlinebokningssystem.

 

Sammanfattning: Jag ser ofta tillbaka på tiden innan jag hade ett onlinebokningssystem och tänker… Hur gjorde jag innan?