Är du nöjd med din hemsida? När jag föreläser om marknadsföring och försäljning brukar jag fråga deltagarna hur många i rummet som är nöjda med sin hemsida.
Tyvärr är det inte särskilt många som räcker upp handen.
Företagets hemsida är oftast en av de allra viktigaste och mest effektiva ingredienserna i verksamhetens marknadsföring. Ju mer informativ och attraktiv sajt du har desto fler kommer att boka.
Hur många bokningar missar du?
Jag brukar tänka så här…
För varje detalj på din hemsida som inte är helt klockren så riskerar du att missa några potentiella bokningar.
Har du en halvdassig bild på startsidan kanske du missar 2% av alla bokningar?
Om sajten känns opersonlig kanske du missar 8% av alla bokningar?
Om det är otydligt hur man kommer till dig kanske du missar 10% av alla bokningar?
Om hemsidan inte ser bra ut i mobiler kanske du förlorar 18% av alla bokningar?
Och om du har en hemsida som kombinerar flera av exemplen ovan så missar du massor av värdefulla bokningar. Alltså jämfört med hur många bokningar du skulle fått om allt varit perfekt.
Rätta till misstagen och få fler bokningar
Vissa hemsidor är väldigt bra medans andra skulle behöva ett rejält lyft.
Här har jag skrivit en checklista som du kan använda för att förbättra din hemsida på egen hand.
Många av de här punkterna går jag igenom när jag håller onlineföreläsningar och som en grund när jag granskar hemsidor.
Checklista med 22 tips på hur du kan förbättra din hemsida för att sälja mer!
Visa din bästa sida
Se till att hela sajten är responsiv, dvs fungerar bra i mobiler och läsplattor.
Använd läsvänliga teckensnitt, dela upp texter i kortare stycken med rubriker och punktlistor.
Be någon som är bra på språk att läsa igenom hela din sajt för att förbättra texterna.
Skaffa en snygg logotype som skapar förtroende och passar med ditt varumärke.
Använd rubriker som talar för sig själva, tex ”Restaurang vid havet” istället för ”Välkomna”.
Lägg in länkar på alla undersidor till andra undersidor på din sajt där man kan läsa mer.
Kolla igenom alla bilder, var kritisk, sålla hårt. Gör en lista över bilder som du saknar och skaffa dem.
Lägg in korta filmer om din verksamhet eller för vissa upplevelser. Det kan räcka med 10 sek.
Gör bokningen enkel
Gör det enkelt att navigera med en genomtänkt meny.
Skriv tydliga och utförliga produktbeskrivningar med priser och datum. Svara på alla frågor.
Skapa en separat sida för varje enskild produkt.
Lägg in en boka-knapp på varje produktsida som leder kunden till bokning.
Använd onlinebokning och betalning med hjälp av onlinebokningssystem.
Ha tydliga och generösa avbokningsregler och visa upp dem nära bokaknappen.
Se till att skapa förtroende
Visa och berätta varför du älskar det du gör!
Visa upp certifieringar, branschpriser, awards, omnämnanden i media, m.m.
Länka till sociala medier och integrera inlägg och bilder på hemsidan med hjälp av widgets.
Visa upp omdömen från nöjda kunder, gärna publika omdömen från tex TripAdvisor.
Skapa en genomarbetad Om oss-sida med bilder på ägare, personal och anläggning.
Gör det enkelt och inbjudande att kontakta dig, på det sätt som du vill bli kontaktad på.
Skriv artiklar eller blogginlägg på sajten som hjälper dina kunder att fatta rätt beslut.
Våga ta hjälp av experter. Du kan få hjälp med alla ovanstående punkter.
Vill du ha hjälp? Nu kan du anlita mig för att få hjälp med att göra din hemsida mer säljande. Du kanske till och med kan få stöd från dig region för att täcka en del av kostnaderna.
Var ska du börja?
Det här är ett bra sätt att komma igång…
Välj ut fem punkter som du kan fixa till ganska enkelt.
Gör dom.
Ta fler punkter tills du känner att du gjort vad du kan.
Om du inte kan fixa själv
Var inte rädd för att ta hjälp av någon som har koll, det är det oftast värt. Många tvekar och tänker att det blir dyrt. Men med en o-proffsig hemsida riskerar du att missa många bokningar.
Lycka till kompis!