Hur blir du en naturguide som alla gillar?
Här listar jag fjorton framgångsfaktorer för hur man kan bli en superbra naturguide. Jag har satt ihop listan tillsammans med mina kollegor Sofie Werner och Simon Green.
1. Ett varmt välkomnande!
Välkomna varje gäst personligen och presentera dig själv med en avslappnad och positiv attityd. Försök att lära dig allas namn. Ge tydlig information om aktiviteten och skapa en atmosfär där deltagarna kan bekanta sig med varandra.
Tips: Ha en deltagarlista med allas namn och försök att lära dig allas namn under början av aktiviteten.
2. Kom igång direkt
Det är viktigt att ha en ordentlig introduktion men tänk på att deltagarna är peppade på att komma i väg så håll det kort.
Tips: Det kan vara så enkelt som att gå 100 meter från parkeringen innan du kör din introduktion. Då känns det som att ni kommit igång.
3. Se till att synas och höras
Stå alltid vänd mot deltagarna när du pratar, inte mot objektet som du vill visa.
Stå så att alla ser dig, kanske på en stubbe eller trottoarkant. Och se till att deltagarna inte bländas av solen eller att din röst blåser bort i vinden.
Börja berätta först när du fått allas uppmärksamhet.
4. Bjud på dig själv
Alla blir peppade av en engagerad guide som vågar visar sina känslor för det ni upplever, tex “Wow, titta en spillkråka, det är min favorit-hackspett! Såå fin!”.
Bjud på en show med mycket engagemang och personlighet. Det måste inte vara storslaget och teatraliskt, det kan gå lika bra med lågmäldhet, bara det är personligt och med en påse humor.
5. Berätta historier
Gäspande farbröder och suckande barn? Ingen vill ha en halvtimme med torra fakta om älgar, vikingatiden eller Gripsholms slott.
Storytelling! Berätta om Tant Elsa som bodde i vedbon på 1700-talet, eller när Mumintrollet fick åka epa-traktor till folkets park.
Alla kommer ihåg en historia men glömmer snabbt namn, siffror och årtal.
One-liners: Det kan vara så enkelt att du bjuder på kanelbullar och berättar att det är din fantastiska mormor som har bakat dem. Då blir kanelbullen också en upplevelse.
6. Våga visa dina brister
Folk förväntar sig inte att du ska vara perfekt och ingen kan veta allt. Du behöver inte ens vara expert på det du guidar kring.
Kan du inte svaret på en fråga? Be att få kolla upp det och återkomma. Eller bjud in andra deltagare, tex Är det någon som vet vilken fågel det där var? eller Kan någon googla vad pilgrimsvandring heter på engelska? Då blir upplevelsen mer interaktiv.
7. Var tydlig med syftet
Ingen vill vallas runt som en skock med får utan att veta varför.
Inför varje aktivitet vill deltagarna veta vad ni ska göra och varför ni ska göra det.
Ex: Om ni tex ska gå en vandring i skogen vill de veta hur länge och hur långt ni ska gå men också varför ni ska gå just där och vad de kan förvänta sig.
8. Se individen
Varje deltagare kommer med sina egna erfarenheter och förväntningar. De vill bli sedda som individer, inte som en del av en grupp.
Låt alla komma till tals och dela med sig av sina berättelser. Ställ många frågor, tex “Är det någon som har sett norrsken tidigare?” Okej, kul Anna, berätta!”.
9. Aktivera fler sinnen
Gästerna lyssnar och tittar gärna, men det blir oftast en bättre upplevelse om du låter dem lukta, smaka och känna också.
Exempel: Be deltagarna känna på en varm ladugårdsvägg när du berättar och Falu rödfärg, låt dem lukta på en bit kåda när du snackar om granen och bjud på ett hjortron när du går över myren.
10. Säkra, varma och mätta
Inget är roligt om man är hungrig, kissnödig eller kall om fötterna. Det är din uppgift att se till att alla är varma och mätta så att de kan slappna av och känna sig omhändertagna.
Och självklart måste deltagarna känna sig säkra. Därför måste du planera alla aktiviteten så att du minimerar risker. Gör en riskanalys inför varje aktivitet.
11. Skapa en bra dramaturgi
Det skulle vara konstigt om man börjar middagen med efterrätten och avslutar turen med att hälsa alla välkomna. Alla förväntar sig att det finns en logisk ordning under en upplevelse.
Varje aktivitet måste ha ett bra flöde. Det bästa är om du kan bygga upp en spännande stämning som eskalerar till en höjdpunkt för att till sist mjuklanda i en fin avslutning.
Exempel: Om ni ska ut på en femtimmars norrskenstur så vill du inte se norrsken efter två minuter. Då kan det bli svårt att motivera deltagarna att vara ute hela kvällen.
Se till att upplevelsen följer en den dramaturgiska modellen, eller upplevelsekurvan, som i en typisk Hollywood-film.
12. Överträffa förväntningar
För att få en nöjd gäst behöver du både infria och överträffa deras förväntningar.
Var noga med att sända ut rätt budskap redan på hemsidan eller i annonsen. Och försök att sänka förväntningarna i början av aktiviteten så ökar chanserna att du lyckas överträffa dem.
Tips: Ställ frågor till alla deltagare vid ankomst eller redan i bokningsformuläret, tex Varför valde du att komma på den här turen? och Vad har du för förväntningar? Då får du en bättre förståelse för dina deltagare och större chans att överträffa deras förväntningar.
13. Ett tydligt avslut
Avsluta genom att sammanfatta vad ni upplevt tillsammans och be deltagarna dela sina höjdpunkter. Informera tydligt hur ni kommer att hålla kontakt framöver, som tex utvärderingsmejl eller nyhetsbrev. Tacka deltagarna för att de kom och avsluta på ett sätt som lämnar deltagarna avslappnade och nöjda med sin upplevelse.
14. Avsluta i tid
Dra inte ut på tiden. Lycka till!