Hur vet du om gästerna är nöjda?

Den enklaste vägen till nöjdare gäster är att be gästerna om hjälp

Du: Vad tyckte ni om upplevelsen?

Gästen: Vi är supernöjda! eller Det var jättebra tack!

Vad fick du ut av det? En liten kick, en klapp på ryggen. Men inget matnyttigt. Inga detaljer som faktiskt kan hjälpa dig framåt.

Be alla gäster göra en utvärdering

Om du vill veta vad gästen egentligen tyckte om upplevelsen hos dig måste du ge dem en ärlig chans.

Skicka ett mejl till gästen där du ber dem berätta vad de tyckte. På så vis får du matnyttiga svar där de berättar vad de gillade och vad du skulle kunna förbättra. Det är oftast en guldgruva av information som du kan använda för att utveckla din verksamhet.

Väl hemma kan de vara ärliga med vad de egentligen tycker. Då har de också hunnit smälta alla intryck och diskuterat upplevelsen med sina medresenärer.

 

Om man inte ber om feedback så får man ju aldrig veta vad gästen verkligen tyckte om upplevelsen. Då går gästen hem och berättar det för andra istället.

 

skicka ut ett formulär

Det enklaste sätter är att mejla ett formulär, en enkät som gästen kan svara på. Det är mycket mer effektivt än att be gästen formulera en text på frihand.

Ställ raka frågor. Det underlättar för gästen att skriva, och förenklar för dig att läsa svaren. Och när du sammanställer alla svar från en säsong får du en tydlig överblick över gästnöjdheten och hur den förändrar dig från säsong till säsong.

 

frågor att ställa i formuläret

Här kommer några exempel på frågor som du kan ställa i formuläret.

Börja med att fråga:

  • På en skala från 1 till 5, hur nöjd är du med upplevelsen som helhet?

Sedan kan du ställa frågor som ger dig mer detaljer:

  • Vad gillade du allra mest med upplevelsen

  • Vad tycker du att vi var extra bra på?

  • Vad skulle vi kunna annorlunda för att förbättra upplevelsen?

  • Vad tycker du att vi var mindre bra på?

  • På en skala från 0 till 10, hur troligt är det att du kommer att rekommendera oss till vänner?

Det är viktigt att det inte blir för många frågor men det kan hända att du också vill ha mer information som tex…

  • Hur hittade du oss?

  • Hur skulle vi kunna förbättra informationen på hemsidan?

  • Hur skulle vi kunna förbättra bokningsprocessen?

  • Hur lätt var det att ta sig till mötesplatsen?

  • Nämn något som du tycker saknades i upplevelsen

  • Var det något som hindrade dig från att ha en bra upplevelse?

 

Så här kan det se ut. Det finns många bra verktyg för att skapa enkäter online. Många är gratis upp till en viss gräns, sedan kostar det en månadsavgift. Här är Typeform som jag använder.

 

Använd ett digitalt verktyg för att skapa formulär

Många använder Google Forms, men det finns andra verktyg som är snyggare, mer användarvänliga och med mer avancerade funktioner. Här är några exempel:

De flesta verktygen finns som gratisversioner men med begränsningar. Sedan får man betala en månadsavgift.

 

När du vet om de är nöjda… Be den skriva ett omdöme

Nu när du vet vilka gäster som är nöjda och du har bemött eventuell kritik kan du be dem skriva omdömen på sajter som TripAdvisor, Google och Facebook.

Skicka länkar direkt till sidorna där de kan skriva sina omdömen om din verksamhet.

>> Läs mitt inlägg: Femstjärniga omdömen – så får du dem att rulla in

Lycka till!


Så kan jag hjälpa till

Destinationer och regioner kan anlita mig för föreläsningar, workshops och personlig rådgivning så att era turismföretagare får nöjdare gäster och alla blir glada!