Blogginlägg

Om digitalt värdskap: Hur snabbt måste man svara på mejl?

Som turismföretagare behöver vi vara snabba och personliga i vår kommunikation. Men vad betyder det egentligen? Och hur kan vi göra det på ett sätt som passar vår verksamhet? Det här inlägget handlar om hur vi svarar på mejl och annat inom digitalt värdskap.

Hur snabbt måste man svara på mejl? ⏱️

Ju snabbare du svarar på kundernas förfrågningar desto fler bokningar kommer du att få. Jag rekommenderar att du har som målsättning att svara inom 24 timmar, men helst ännu snabbare. Om du inte har alla svar så kan du skicka ett kort svar att du återkommer.

Ett snabbt svar visar inte bara att du är engagerad, det minimerar också risken att kunden inte hinner börja fundera på andra alternativ och kanske väljer att besöka en annan verksamhet.

Lägg tid på att svara ordentligt 🎯

Förfrågningar som kommer direkt till dig från kunder som har sett din information är värda guld! ⭐️

Tänk dig att du får ett mejl från en Belgisk barnfamilj som vill komma till ditt hotell en vecka i sommar men som frågar om priset, och du svarar:

“Thank you for your request. The price is 7000 SEK per week. You can see the rates at our website. Best regards, the reception.”

Men det korta svaret är ju varken personligt eller peppande, tvärtom. Här kommer istället ett exempel på hur du skulle kunna svara för att öka chanserna att det verkligen blir en bokning:

Wow, thank you Elaine!

It would be fantastic if you came with your family this July, the peak of Sweden’s very short Summer! The rate is 7000 SEK for one week. That’s including everything you need, including bicycles, also for the kids. You cook your own meals, and there is a supermarket nearby.

During warm Summer days I often take my kids cliff jumping and snorkling in the nearby lake. And during that week that you have requested there will be a folk music festival that I can recommend you go to. It will be fun!

Let me know if you have any questions at all. Otherwise you are welcome to place a booking at our website [link]. We only have one family room, and it is usually booked up, so don’t wait too long.

Best regards, Kristin in the reception

Prova att svara så här utförligt och se vad du får för reaktioner. Jag är övertygad om att du får fler bokningar. 🥳

Bjud på Ett varmt digitalt värdskap 🥰

Vi vill att våra gäster ska känna att de blir omhändertagna från början till slut, inte bara när de är på plats hos oss. Om det är en ny kund kan du börja med att tacka för att de valt just er verksamhet. När du svarar på förfrågningar från återkommande kunder, börja med en återkoppling till tidigare kommunikation och hur trevligt det var när de besökte er senast.

Skriv PERSONLIGA SVAR 🤹

Kom ihåg att du inte är din verksamhet och kunden är inte en kund. Du är en varm och välkomnande person som kommunicerar med en medmänniska. Svara personligt, klistra inte in ett standardsvar. Prata specifikt om det som gästen är intresserad av. Svara tydligt på eventuella frågor de har ställt och rekommendera sådant du tycker att de borde uppleva hos er.

Försök att undvika frågor 💁🏼‍♀️

Om du får många liknande frågor kan du fundera på hur du kan inkludera svaren redan på hemsidan eller i annonsen. Att du får återkommande frågor kan betyda att din hemsida är otydlig eller att det saknas information. Målet är att det ska vara så tydligt att kunder bokar utan att ställa några frågor alls. Men det kan komma frågor ändå. En del kunder ställer frågor bara för att se om de får ett trevligt bemötande. De testar ditt värdskap.

Mallar SPARAR TID 📄

För att spara tid när du svarar på mejl kan du skapa några mallar som introducerar ditt företag och dina erbjudanden. Anpassa sedan varje mejl för att göra det personligt för varje kund. Många mejlprogram har stöd för mallar, så kallade templates.

GÖR DET ENKELT ATT BOKA 💨

Avsluta alla mejl med tydlig information om hur och var kunden kan genomföra sin bokning. Gör processen så enkel som möjligt för att öka sannolikheten för att de väljer att boka med just dig.

FÖLJ UPP mejlet! 🗑️

Kasta inte mejlet i papperskorgen efter att du har svarat. Om de inte bokar eller svarar, följ upp med kunden för att maximera chanserna att de bokar med dig. Fråga om de har några funderingar eller om du kan hjälpa dem att planera resan.

Sammanfattning ✔

  • Ju snabbare du svarar desto större chans att de väljer att göra en bokning.

  • Våga vara personlig i dina svar. Du är inte en chat-robot.


Vet du några företagare som skulle behöva bli bättre på digitalt värdskap? 😀

Jag kommer gärna till er! Destinationer och regioner kan anlita mig för föreläsningar, workshops och personlig rådgivning så att fler turismföretagare kan blomstra.

Samverkan och paketering. Hur gör man?

Jag får ofta höra att vi turismföretagare måste bli bättre på att samverka och paketera. Det stämmer säkert, men vad betyder det? Och hur gör man?

Varför ska man samverka? Är det för att vara snäll mot sina kollegor i branschen? Och varför ska man paketera? Det ska vi kika på i den här artikeln.

Varför ska du paketera?

Paketering handlar om att skapa mer kompletta erbjudanden som underlättar för kunden.

Tänk exempelvis att du driver ett vandrarhem och vill skapa en yogahelg med paddling. 🏠🧘🏻‍♂️🛶

Du har boende, frukost och kanotuthyrning. Du kontaktar en restaurang som kan ordna luncher och middagar, och en yogainstruktör som kan komma till dig för att leda yogapass. Du sätter ett pris på paketet och så har du ett paket!

Att paketera är som att lägga pussel

Jag brukar tänka att paketering är lite som att lägga ett pussel. För att göra det enkelt kan vi säga att ett resepussel består av fem bitar:

  • Aktivitet: paddling + yoga

  • Boende: Ditt vandrarhem

  • Mat: Lokal restaurang

  • Transport: Kanske upphämtning på tågstationen?

  • Utrustning: Yogamatta, kajak, flytväst m.m.

Oftast är det aktiviteten som är reseanledningen. Men kunden behöver ofta mer än bara en aktivitet. De behöver någonstans att bo, måltider och så behöver de kunna ta sig dit och hem på något sätt.

En turist som är intresserad av yoga och paddling måste hitta pusselbitar som går att sätta ihop med varandra. Först måste de hitta en kanotuthyrare eller en paddelguide. Sedan en bra yogainstruktör, någonstans att bo, äta och kanske tåg, buss eller parkering. Om du bara säljer en av bitarna så överlåter du till kunden att hitta de andra delarna på egen hand. Och det är inte alltid så lätt. Särskilt om man aldrig har varit i din region förut.

Det är här paketering kommer in. Du kan hjälpa kunder genom att sätta ihop paket. En mer komplett resa. Ett paket. Där kunden får paddeltur, yoga, boende och mat i ett paket. Du kanske till och med kan hämta upp dem på tågstationen?

När du erbjuder en resa som innehåller flera av ingredienserna boende, mat, aktivitet och transport så underlättar du för kunden.

Fördelar med paketering

Om du erbjuder paket så kan du attrahera nya målgrupper, fylla upp mellansäsonger och tjäna mer pengar!

Kompletta paket ökar chanserna att kunden väljer att boka just med dig. Dessutom kan du sätta ett högre pris eftersom kunden får en produkt som både innehåller mer och är mer attraktiv.

Det här är vad paketering handlar om. Jag brukar kalla det för att skapa mer kompletta produkter. Och för att skapa kompletta produkter så kan vi behöva samverka med andra.

Samverkan och paketering. Foto: Sofie Werner

Varför ska du samverka med andra?

Samverkan är ett fint ord. Men det är inte alltid så lätt att få till i verkligheten. Vanliga frågor kring samverkan är…

  • Hur hittar man företag att samverka med?

  • Hur säkerställer man att de håller en hög kvalitet?

  • Ska alla vara med och bestämma?

  • Och ska alla tjäna lika mycket?

Jag tänker då här…

Kroka arm med andra

De flesta destinationsutvecklare som jag har träffat verkar vara ense om att vi vill se mer samverkan. Och det finns en stor efterfrågan på paketerade upplevelser.

Men som turismföretagare är det inte alltid så lätt att börja samverka med andra. Här är mina erfarenheter kring samverkan.

Den här typen av samverkan här har aldrig fungerat för mig 😓

Att sätta sig vid ett bord med ett gäng andra lokala turismföretagare för att försöka komma på hur vi skulle kunna bli bättre på att samverka och sampaketera. Det blir för luddigt. Ingen äger bollen. Och det mynnar oftast ut i att man säger att man ska ses igen eftersom man inte kom fram till något som alla var överens om. 

Så här gör jag när jag ska samverka 😊

Jag ser mig själv som produktägare, initiativtagare, kapten. Jag vet vad jag behöver ha med i mitt paket för att göra det komplett. Sedan kontaktar jag de leverantörer som jag tror kan bidra med de delarna. De som passar mig bäst. Jag ber dem om priser och så kommer vi överens om bokningsregler och hur länge vi ska hålla platser i paketet. Jag är alltså produktägare, och alla andra leverantörer. Jag är ansvarig för att sätta ihop, prissätta, marknadsföra och sälja paketet.

Att arbeta som produktägare med leverantörer blir mycket tydligare än att säga att man ska samverka och utveckla paket tillsammans.

Men du kanske inte vill utveckla mer kompletta produkter?

Okej, om du inte vill vara produktägare så kanske du kan vara leverantör åt någon annan. På så vis blir du en pusselbit i någon annans kompletta produkt.

Nettopriser och provision är en förutsättning

Eftersom det är produktägaren som utvecklar, marknadsför och säljer paketet har den ett ansvar att hantera bokningar och kan både innebära mycket jobb och utgifter. Det är värt mycket.

Därför är det rimligt att en produktägare ber sina leverantörer om nettopriser, alltså ett lägre pris än det som erbjuds slutkunden.

Det ökar chansen att det blir ett långvarigt samarbete som alla tjänar på.

Sammanfattning 🥁

  • Se dig själv som produktägare. Du tar initiativ till att ska nya paket.

  • Sätt ihop mer kompletta produkter, dvs paketera.

  • Anlita de leverantörer som gör just din produkt mer komplett.

  • Eller se till att vara leverantör åt någon annan. 


Vet du några företagare som skulle behöva bli bättre på att samverka och paketera? 😀

Jag kommer gärna till er! Destinationer och regioner kan anlita mig för föreläsningar, workshops och personlig rådgivning så att fler turismföretagare kan paketera och samverka.

Få fler bokningar med hjälp av positiva omdömen – Så gör du! ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Positiva omdömen från tidigare gäster ökar chansen att fler bokar, avsevärt.

Vill du ha fler bokningar på dina aktiviteter, stugor eller weekendpaket? Positiva omdömen på recensionssajter kan vara helt avgörande för om du kommer att få bokningar eller inte.

Nästan alla vill läsa vad tidigare gäster tyckte innan de bokar. Om det inte finns några omdömen eller bara halvtaskiga omdömen kommer du få svårt att övertyga gäster att välja dig.

I det här blogginlägget får du veta hur du kan få fler gäster att skriva positiva omdömen på sajter som TripAdvisor, Facebook och Google. Så att fler potentiella kunder ska välja att boka med dig istället för med någon annan.

📊 Statistik: En undersökning visade att 80% säger att de alltid eller väldigt ofta läser recensioner innan de väljer hotell och genomför bokningen. Lika många säger att det är mer sannolikt att de väljer ett hotell som har högre betyg om de väljer mellan två i övrigt liknande hotell och över hälften säger att de aldrig skulle boka ett hotell som inte hade några recensioner alls. Nu gäller det här hotell, men det är troligt att detsamma gäller för aktiviteter och resor.

Mina erfarenheter

WildSweden arrangerar aktiviteter och resor i Sveriges natur. Några dagar efter varje avslutad tur får gästerna ett mejl med en länk till en enkät där vi ber gästen utvärdera sin upplevelse. I enkäten frågar vi om de var nöjda och vad som skulle kunna bli bättre. Men en fråga är extra viktig.

“Why did you choose this tour?”

I enkäten frågar vi gästen: Varför valde ni att komma på den här turen? Och här är det vanligaste svaret vi får:

”I wanted to go to Sweden and experience nature and your company came up on a search online and looked great with good reviews.”

De hittar alltså vår sajt, men innan de bokar kollar de om vi har bra omdömen från tidigare gäster. De hittar omdömen om WildSweden på TripAdvisor, Google och Facebook, eftersom vi ber gäster skriva omdömen där.

Jag har funderat en hel del på det här och frågat experter. Här är några saker jag kommit fram till…

Mina slutsatser kring omdömen ✍️

  • Positiva omdömen från tidigare gäster ökar chansen att fler bokar, avsevärt.

  • Om vi har lägre än 4,0 i medeltal väljer de någon annan. Nästan garanterat.

  • Vi ska helst ha minst 50 omdömen på en sajt för att det ska vara trovärdigt, annars kan de tänka att det är vänner och bekanta som skrivit alla omdömen.

  • Om vi inte har några omdömen alls på en sajt eller för en viss aktivitet eller resa? Ja, då måste de antingen lita på att ni är så fantastiska som ni själva skriver att ni är på er egen sajt, men trovärdigheten är låg och de väljer troligtvis någon annan aktör.

Kolla på det här exemplet…

Vilken arrangör skulle du välja? Jag sökte på “bike tours stockholm” i Google och fick det här resultatet. Den översta har högst betyg, men bara 14 omdömen, den mellersta har inga betyg alls, och den nedersta har 4,7 i betyg och 454 omdömen. Här har Stockholm Adventures ett stort övertag och det är troligt att flest kommer att börja med att kika på den hemsidan.

 

Hur får man gäster att skriva femstjärniga omdömen? 🤟🤩👍

Så här gör vi för att få positiva omdömen för WildSweden:

  1. Erbjud fantastiska upplevelser och ett personligt värdskap.

  2. Be gästerna fylla i en enkät online för att ta reda på om de är nöjda med sin upplevelse.

  3. Välj ut de gäster som är extra nöjda och be dem skriva omdömen på Google, TripAdvisor eller Facebook. För klara för dem att det är jätteviktigt för er.

Förenkla för gästen att skriva omdömen

Du kan underlättar för gästen att skriva ett omdöme genom att skicka länkar som leder direkt till sidor där de kan skriva omdömen. Du letar helt enkelt upp din sida på Google, TripAdvisor eller Facebook, kopierar länken och mejlar den till gästen. Så här ser länken till WildSweden på TripAdvisor ut:

https://www.tripadvisor.co.uk/Attraction_Review-g2015066-d3547934-Reviews-Wild_Sweden_wildlife_tours-Skinnskatteberg_Vastmanland_County.html

Länken ovan är ju lite lång och otymplig, den kan bli flera rader lång och inte så inbjudande att klicka på. I värsta fall kan gästens mejlprogram råka lägga till en radbrytning vilket gör att länken inte fungerar. Men du kan lätt göra det lite snyggare.

Skapa en länk i mejlet, tex: “Skriv gärna ett omdöme åt oss på TripAdvisor genom att klicka här.” 👈 Länka texten!

Svara på alla omdömen

Du ska svara på alla omdömen och inte bara med någon standardtext. Om du har väldigt många omdömen så ska du i alla fall se till att svara på negativa omdömen där du bara fått 1-3 i betyg. Det är jätteviktigt att du svarar på dem eftersom dina svar på de negativa omdömens som flest potentiella kunder läser.

Visa upp omdömen på din hemsida

Ett bra sätt att övertyga fler gäster att boka med dig är att visa upp omdömen på företagets webbplats. Antingen kan du klistra in omdömen från gäster manuellt eller så kan du ta hjälp av en tjänst som heter Elfsight som jag verkligen kan rekommendera. Den kostar en liten slant men är verkligen värt det.. Här visar jag några exempel.

👉 Länk till Elfsight

 
 

Lycka till med dina omdömen! Men kom ihåg att det allra viktigaste arbetet du kan göra är att se till att dina gäster är nöjda. Annars blir det inga bra omdömen. 😀

Mvh Marcus

👉 Läs också: Din hemsida är inte särskilt trovärdig. 👈

LISTA: Onlinebokningssystem för aktivitetsarrangörer

Uppdaterat: 2023-04-26

Här ligger jag i hängmattan. Foto: Marcus Westberg

Här ligger jag i hängmattan. Foto: Marcus Westberg

Vilket bokningssystem ska man välja?

Jag får ofta frågan vilket bokningssystem man ska ha för att kunna sälja aktiviteter som guidade vandringar, cykelutflykter och kajakturer.

Så jag skrev ihop en kort lista.

Du som fortfarande tvekar kan läsa mitt tidigare inlägg:

>> Måste du verkligen ha onlinebokning? <<


LISTA: Onlinebokningssystem för dig som säljer aktiviteter & resor

Här är en lista med onlinebokningssystem som passar för aktiviteter som cykelturer, guidade vandringar, kajakturer, men även flerdagarsturer och resor med en eller flera övernattningar.

 

Bookspot

Jag bytte till Bookspot för WildSweden under 2023. Det är ett superbra svenskt bokningssystem som hela tiden utvecklas med fler funktioner. De tar 3% i avgift på dina bokningar. Snabb support och hjälp att komma igång, på svenska. De har kanalhanterare till vissa OTA:er.

Rezdy

Jag använde Rezdy för WildSweden 2016-2023 och är nöjd med det mesta. Det har alla funktioner vi behöver och ännu fler som vi inte använder. Användarvänligt och bra support på engelska. Anledningen till varför vi bytte var att vi ville ha mer personlig support på svenska.

Fareharbor

Många jag pratar med är väldigt nöjda med Fareharbor. Det har massor av bra funktioner och klarar av både boende & aktiviteter. Supporten ska tydligen vara bra, men på engelska. Det kostar ingenting, men de lägger på 5% i bokningsavgift när kunden ska betala sin bokning, en negativ överraskning som jag inte vill utsätta mina kunder för, men som många användare hävdar fungerar bra.

iTicket

Svensk onlinebokningssystem som har funktioner för aktiviteter, och stöd för att koppla ihop sig med många olika kanaler för att nå ut på olika marknader.

Regiondo

Alla funktioner man behöver. Har särskilda funktioner för företagare att samverka inom en region.

TrekkSoft_logo.png

Trekksoft

Kraftfullt system för dig med mer än 3 miljoner i omsättning.

 

Hör gärna av dig om du tycker att något saknas.


Onlinebokningssystem för små boendeanläggningar

Några av de vanligaste bokningssystemen för vandrarhem, bed & breakfast, stugbyar och mindre hotell i Sverige är:

De har kanalhanterare så att man enkelt kan sälja via marknadsplatser som Booking, Expedia och AirBnB.


Behöver ni en Föreläsning om Onlinebokning?

Destinationer och regioner kan anlita mig för föreläsningar, workshops och personlig rådgivning så att era turismföretagare tar klivet och blir bokningsbara online.

SNABBKOLL: Så här löser du resegarantin på ett enkelt sätt!

Resegarantin kan kännas som en stor hotfull berlinmur som du måste klättra över. Krångligt, jobbigt och dyrt. Men i praktiken är resegarantin bara en låg tröskel som du enkelt kan kliva över på en eftermiddag.
— Marcus Eldh
 

Här kan vi ses för en fika när vi är klara med allt pappersarbete och byråkrati. Korså herrgårdscafe. Foto: Marcus Westberg

 

Fördelar med att ha resegaranti

Med resegaranti kan jag skapa vilka paketresor jag vill. Annars hade jag fastnat i att bara sälja dagsturer, och det hade inte funkat ekonomiskt i längden.

Jag träffar många som är rädda för att ta steget och lösa det här med resegaranti.

Här är mitt tips:

Resegarantin kan kännas som en stor hotfull berlinmur som du måste klättra över. Krångligt, jobbigt och dyrt. Men i praktiken är resegarantin bara en låg tröskel som du enkelt kan kliva över på en eftermiddag.

Lycka till med pappersarbetet! Vi ses på andra sidan.

 

Två lagar att ta hänsyn till

När du ska sälja paketresor så finns det två viktiga lagar som du måste förhålla dig till:

PAKETRESE-

LAGEN

RESEGARANTILAGEN

Här kommer en sammanfattning med det viktigaste som du behöver ha koll på kring de två lagarna.


Det här är paketreselagen

Paketreselagen innebär att du som säljer paketresor måste lämna tydlig information till dina kunder. Det handlar alltså mest om att vara tydlig i kommunikationen.

Men först, vad är en paketresa?

En paketresa består av en kombination av minst två olika resetjänster. Med resetjänst menas:

• Övernattning på tex hotell eller i tält

• Transport med tex buss eller bil

• Turisttjänst, till exempel entre till en konsert, guidad tur eller annan utflykt.

När du kombinerar minst två av de här tjänsterna så blir det en paketresa.

Lagen gäller alla paketresor och sammanlänkade researrangemang som pågår i minst 24 timmar eller innehåller en övernattning.

 

Det här behöver du göra för att lösa paketreselagen

Det du behöver göra för att uppfylla paketreselagen är att informera kunden om följande innan bokning:

  • Ditt företagsnamn och kontaktuppgifter.

  • Resmål och resplan

  • Totalpris inklusive alla avgifter.

  • Vad som ingår i resan tex boende, mat, aktiviteter, transporter och utrustning.

  • Betalningsvillkor, avbokningsregler och avbokningsavgift.

  • Är det en gruppresa och hur många personer består gruppen av som mest?

  • Vad är minsta antal resenärer för att resan ska genomföras?

  • Krävs särskilda språkkunskaper? Vilket språk pratar guiden?

  • Är resans lämplig för personer med nedsatt rörlighet?

  • Hälsobestämmelser på resmålet, till exempel om det krävs att resenären är vaccinerad.

  • Inresebestämmelser, tex pass och visum

  • Vilka reseförsäkringar som kan eller ska tecknas.

  • Du ska dessutom informera kunden om vilka rättigheter resenären har och om resegarantin. För det måste du använda en standardtext med information.

>> Läs mer om paketreselagen på konsumentverket.se


Se till att lösa resegarantin så är det fritt fram för dig att skapa paketresor, till exempel som en vandringshelg i Jämtlandsfjällen. Foto: Per Olsson

 

Det här är Resegarantilagen

Resegarantilagen ställer krav på att du som arrangör av paketresor eller så kallade sammanlänkade researrangemang ska ställa resegaranti.

 

Vem är resegarantin till för?

Resegarantin är till för att resenärer ska få kompensation om deras resa ställs in eller avbryts på grund av att du som arrangör har gått i konkurs. Så att de inte förlorar sina pengar om de har betalt i förskott.

Om du istället tar betalt i efterskott behöver du inte ställa resegaranti. Men att ta betalt i efterskott har många andra negativa effekter och är inget jag rekommenderar. Att ta betalt vid ankomst räknas som att ta betalt i förskott.

 

Så här löser du resegarantilagen genom att ställa resegaranti

Om du ska erbjuda paketresor är du skyldig att anmäla din verksamhet till Kammarkollegiet. Det är de som är tillsynsmyndighet över resegarantilagen. Gör så här…

  1. Ring Kammarkollegiet och fråga om du behöver ställa resegaranti. Berätta vad för typ av resor du vill sälja. Jag har träffat företagare som tvekat i flera år utan att kontakta dem. Helt i onödan. Och du kan ju välja att vara anonym i samtalet.

  2. Fyll i anmälan och budget. Om Kammarkollegiet anser att du ska ställa resegaranti kommer de be dig fylla i några formulär där du berättar om dina resor, hur mycket de kostar, antal deltagare och hur långt i förväg du tar betalt.

  3. Kammarkollegiet beslutar sedan storleken på din garanti. Ju mer pengar du får betalt i förskott av kunder och ju längre tid innan du får betalt, desto högre summa måste du ställa som resegaranti. Den lägsta garantin är 50,000 kr. Om du ska arrangera många resor till höga priser så kan det hamna på flera miljoner, och det är vanligt att summan varierar under året men det finns enkla lösningar för det också.

 

Pappersarbete kan verkligen inte vara livets mening tänkte den ena tranan. Den andra tranan kunde inte sluta tänka på parningsdansen i fjol. Foto: Marcus Westberg

 

Så löser du resegarantin, tre olika sätt

Kostnaden beror helt på hur många resor du ska arrangera och hur lång tid innan dina gäster betalar.

Vi tar ett exempel: Du planerar att arrangera paketresor för en miljon kronor under det kommande året. Gästerna betalar c:a 30 dagar i förskott. Kammarkollegiet beslutar att du ska ställa en resegaranti på 100,000kr året runt.

Här är tre vanliga sätt att ställa en resegaranti:

  • KAMMARKOLLEGIET: Sätt in hela den beslutade summan på ett konto hos Kammarkollegiet. Det här är den enklaste lösningen för mindre företag, förutsatt att du har pengarna tillgängliga. Om du får ett beslut att ställa 100,000kr i resegaranti så sätter du helt enkelt in 100,000kr.

  • VISITA: Bli medlem i branschorganisationen Visita och lös resegarantin via dem. Visitas resegaranti är gratis för medlemmar, men medlemsavgiften baseras på ditt företags totala omsättning. Exempel: Om ditt företag omsätter 2 miljoner kronor så hamnar medlemsavgiften på c:a 15,000kr. Då ingår alltså resegarantin.

  • VECTOR NORDIC: Låt försäkringsbolaget Vector Nordic ta hand om resegarantin mot en årlig avgift. De accepterar i stort sett bara aktiebolag med revisor. Vector Nordic gör en individuell bedömning av varje företag och avgiften är beroende av hur stabilt ditt företag är och garantiernas storlek men det kan handla om 2,5% av garantibeloppet. Minimiavgiften är 5,000 kr per år.

Tänk på: Oavsett vilket sätt du väljer så kommer du behöva göra samma årliga budget och budgetuppföljning. För mig tar det en halv arbetsdag om året. Det är allt!

 

Informera resenärer om resegarantin

Till sist måste du också informera kunden om att du har ställt resegaranti och om kundens rättigheter att använda den.

Informationen ska ges till resenären innan bokningen och du måste använda en särskild förskriven text som finns på länken nedan.

>> Läs mer om resegarantilagen på kammarkollegiet.se

 

Lycka till!

 

Så kan jag hjälpa till

Destinationer och regioner kan anlita mig för föreläsningar, workshops och personlig rådgivning så att era turismföretagare tar klivet och blir mer professionella.

Så kan du kommunicera hållbarhet - konkreta tips för turismföretagare

Så kan du kommunicera hållbarhet för att locka fler av dina favoritgäster - en guide för turismföretagare i Sverige

Jag antar att du strävar efter att göra din verksamhet så hållbar som möjligt. Du kanske redan har kommit långt i ditt arbete, men frågan är om dina kunder verkligen förstår det? Genom att kommunicera hållbarhet på ett smart sätt kan du locka fler gäster att välja din verksamhet - gäster som gärna spenderar lite extra för att de vill bidra till en god sak.

Hållbarhet på enkelt sätt

Vi kan inte fortsätta som vi alltid har gjort. Nu är det bråttom att ställa om. Vi måste bli mer hållbara. För turismverksamheter kan detta handla om allt från att servera mer grönsaker till att göra det enkelt för gästen att välja tåget.

Oavsett vilken typ av verksamhet du bedriver är jag övertygad om att du alltid kan göra mer för att bidra till en mer hållbar värld. Men det är faktiskt inte bara planeten som gynnas av ditt hållbarhetsarbete. Om du dessutom är bra på att kommunicera ditt hållbarhetsarbete kommer du att ha en stor konkurrensfördel och locka många nya kunder.

Undvik floskler och fina ord

När man ska skriva om hållbarhet är det vanligt att man använder sig av floskler och fina ord som egentligen inte betyder något för gästerna. Exempel:

  • "Hållbarhet genomsyrar hela vår verksamhet"

  • "Vi är en hållbar destination"

  • "Vi har ett ständigt pågående hållbarhetsarbete"

Det här sägen ingenting om hur ni arbetar. Frågan är hur vi kan kommunicera hållbar turism på ett sätt så att gästerna förstår och tycker det är bra.

 
 

Framgångsfaktorer för att kommunicera hållbar turism

Det finns många exempel på turismföretag som är duktiga på att kommunicera hållbarhet på ett sätt som verkligen gör skillnad. Här är fyra framgångsfaktorer.

  1. Var äkta och använd talspråk: När du pratar om hållbar turism är det viktigt att vara äkta och genuin. Använd ett vardagligt språk och undvik att låta för formell. Var dig själv och kommunicera på ett sätt som känns naturligt för dig och din målgrupp. På så sätt blir ditt budskap mer personligt och trovärdigt.

  2. Ge konkreta exempel: Berätta vad ni faktiskt har gjort, till exempel att ni har bytt till miljömärkt el, att ni samarbetar med den lokala skolan för ett odlingsprojekt eller att ni samlar in pengar för att skydda en hotad skog. Genom att ge konkreta exempel visar du på handlingskraft och engagemang. Det ger ditt budskap tyngd och trovärdighet.

  3. Fokusera på upplevelser: När du kommunicerar hållbarhet, fokusera inte bara på miljömässiga åtgärder och hållbarhetscertifieringar. Prata istället om de fantastiska upplevelser som resenärer kan få genom att välja hållbar turism i Sverige. Berätta om vandringsleder genom vackra naturreservat, möten med lokalbefolkningen och gårdsbutiker där de kan köpa lokalproducerad ekologisk glass. Genom att betona upplevelserna skapar du en känsla av attraktivitet och lockar fler besökare.

  4. Skapa dialog och engagemang på plats: När gästen väl är på plats kan du lyfta fram utmaningar och problemställningar som ni står inför. Berätta exempelvis om hur kalhyggen påverkar er verksamhet och den biologiska mångfalden, eller att klimatförändringar påverkar snöläget och renarnas födotillgång. Diskutera också med gästerna vad de kan göra för att bidra till en positiv utveckling. Genom att skapa dialog och engagemang involverar du gästerna och gör dem till ambassadörer för era hållbarhetsinsatser.

  5. Involvera gästen i hållbarhetsarbetet: Låt gästen vara aktiv i era projekt. Det kan vara allt från att gästen får vara med och skörda jordgubbar till att plocka skräp på en strand. Det gör att gästen känner sig delaktig och blir till en ambassadör för det ni står för.

Sammanfattning

Att kommunicera hållbar turism på ett effektivt sätt handlar om att vara äkta, att ge konkreta exempel på vad ni faktiskt har gjort, att fokusera på upplevelser och skapa dialog och delaktighet. Så ta dessa tips med dig och börja prata hållbar turism på ett sätt som inspirerar, engagerar. Och som gör att fler väljer att komma till dig.

Foton: Alissa Lalita

 

Marcus Eldh. Foto: Marcus Westberg

Är det dags att arrangera en workshop inom hållbar turismutveckling?

14 tips för att bli en bättre naturguide

Hur blir du en naturguide som alla gillar?

Här listar jag fjorton framgångsfaktorer för hur man kan bli en superbra naturguide. Jag har satt ihop listan tillsammans med mina kollegor Sofie Werner och Simon Green.

1. Ett varmt välkomnande!

Välkomna varje gäst personligen och presentera dig själv med en avslappnad och positiv attityd. Försök att lära dig allas namn. Ge tydlig information om aktiviteten och skapa en atmosfär där deltagarna kan bekanta sig med varandra.

Tips: Ha en deltagarlista med allas namn och försök att lära dig allas namn under början av aktiviteten.

2. Kom igång direkt

Det är viktigt att ha en ordentlig introduktion men tänk på att deltagarna är peppade på att komma i väg så håll det kort.

Tips: Det kan vara så enkelt som att gå 100 meter från parkeringen innan du kör din introduktion. Då känns det som att ni kommit igång.

Anton på WildSweden visar nåt spännande! Foto: Emil Dahlander

3. Se till att synas och höras

Stå alltid vänd mot deltagarna när du pratar, inte mot objektet som du vill visa.

Stå så att alla ser dig, kanske på en stubbe eller trottoarkant. Och se till att deltagarna inte bländas av solen eller att din röst blåser bort i vinden.

Börja berätta först när du fått allas uppmärksamhet.

4. Bjud på dig själv

Alla blir peppade av en engagerad guide som vågar visar sina känslor för det ni upplever, tex “Wow, titta en spillkråka, det är min favorit-hackspett! Såå fin!”.

Bjud på en show med mycket engagemang och personlighet. Det måste inte vara storslaget och teatraliskt, det kan gå lika bra med lågmäldhet, bara det är personligt och med en påse humor.

En kväll när vi värmde oss vid en eld utanför Jokkmokk. Foto: Simon Green

5. Berätta historier

Gäspande farbröder och suckande barn? Ingen vill ha en halvtimme med torra fakta om älgar, vikingatiden eller Gripsholms slott.

Storytelling! Berätta om Tant Elsa som bodde i vedbon på 1700-talet, eller när Mumintrollet fick åka epa-traktor till folkets park.

Alla kommer ihåg en historia men glömmer snabbt namn, siffror och årtal.

One-liners: Det kan vara så enkelt att du bjuder på kanelbullar och berättar att det är din fantastiska mormor som har bakat dem. Då blir kanelbullen också en upplevelse.

6. Våga visa dina brister

Folk förväntar sig inte att du ska vara perfekt och ingen kan veta allt. Du behöver inte ens vara expert på det du guidar kring.

Kan du inte svaret på en fråga? Be att få kolla upp det och återkomma. Eller bjud in andra deltagare, tex Är det någon som vet vilken fågel det där var? eller Kan någon googla vad pilgrimsvandring heter på engelska? Då blir upplevelsen mer interaktiv.

7. Var tydlig med syftet

Ingen vill vallas runt som en skock med får utan att veta varför.

Inför varje aktivitet vill deltagarna veta vad ni ska göra och varför ni ska göra det.

Ex: Om ni tex ska gå en vandring i skogen vill de veta hur länge och hur långt ni ska gå men också varför ni ska gå just där och vad de kan förvänta sig.

8. Se individen

Varje deltagare kommer med sina egna erfarenheter och förväntningar. De vill bli sedda som individer, inte som en del av en grupp.

Låt alla komma till tals och dela med sig av sina berättelser. Ställ många frågor, tex “Är det någon som har sett norrsken tidigare?” Okej, kul Anna, berätta!”.

Eskil from WildSweden found something. Foto: Pierrick Meuiellet

9. Aktivera fler sinnen

Gästerna lyssnar och tittar gärna, men det blir oftast en bättre upplevelse om du låter dem lukta, smaka och känna också.

Exempel: Be deltagarna känna på en varm ladugårdsvägg när du berättar och Falu rödfärg, låt dem lukta på en bit kåda när du snackar om granen och bjud på ett hjortron när du går över myren.

10. Säkra, varma och mätta

Inget är roligt om man är hungrig, kissnödig eller kall om fötterna. Det är din uppgift att se till att alla är varma och mätta så att de kan slappna av och känna sig omhändertagna.

Och självklart måste deltagarna känna sig säkra. Därför måste du planera alla aktiviteten så att du minimerar risker. Gör en riskanalys inför varje aktivitet.

11. Skapa en bra dramaturgi

Det skulle vara konstigt om man börjar middagen med efterrätten och avslutar turen med att hälsa alla välkomna. Alla förväntar sig att det finns en logisk ordning under en upplevelse.

Varje aktivitet måste ha ett bra flöde. Det bästa är om du kan bygga upp en spännande stämning som eskalerar till en höjdpunkt för att till sist mjuklanda i en fin avslutning.

Exempel: Om ni ska ut på en femtimmars norrskenstur så vill du inte se norrsken efter två minuter. Då kan det bli svårt att motivera deltagarna att vara ute hela kvällen.

Se till att upplevelsen följer en den dramaturgiska modellen, eller upplevelsekurvan, som i en typisk Hollywood-film.

12. Överträffa förväntningar

För att få en nöjd gäst behöver du både infria och överträffa deras förväntningar.

Var noga med att sända ut rätt budskap redan på hemsidan eller i annonsen. Och försök att sänka förväntningarna i början av aktiviteten så ökar chanserna att du lyckas överträffa dem.

Tips: Ställ frågor till alla deltagare vid ankomst eller redan i bokningsformuläret, tex Varför valde du att komma på den här turen? och Vad har du för förväntningar? Då får du en bättre förståelse för dina deltagare och större chans att överträffa deras förväntningar.

13. Ett tydligt avslut

Avsluta genom att sammanfatta vad ni upplevt tillsammans och be deltagarna dela sina höjdpunkter. Informera tydligt hur ni kommer att hålla kontakt framöver, som tex utvärderingsmejl eller nyhetsbrev. Tacka deltagarna för att de kom och avsluta på ett sätt som lämnar deltagarna avslappnade och nöjda med sin upplevelse.

14. Avsluta i tid

Dra inte ut på tiden. Lycka till!


Marcus Eldh. Foto: Marcus Westberg

Så kan du sälja upplevelser via researrangörer och OTA:er

Jag får ofta frågan hur man kan nå ut till internationella turister. Ett av svaren är att jobba med researrangörer och marknadsplatser, så kallade OTA:er.

Här delar jag med mig av hur du kan jobba med researrangörer och marknadsplatser för att nå ut till nya målgrupper och på nya marknader.

Fördelar med att jobba med researrangörer

  • Du når ut till nya målgrupper på nya marknader.

  • Du får in tidiga bokningar som underlättar planering.

  • Möjlighet att förlänga säsongen.

  • Du slipper en del arbete med marknadsföring och bokning.

  • Du betalar bara provision för faktiska bokningar, inga fasta avgifter.

  • Med researrangörer slipper du ställa resegaranti för de resor de säljer, men det gäller oftast inte OTA:er.

  • Bonus: Researrangörerna kan sin målgrupp och de kan hjälpa dig utveckla nya upplevelser och resor. Och de resorna kan du dessutom sälja via andra researrangörer eller direkt på andra marknader.

Förutsättningar

  • Du arrangerar aktiviteter eller resor med förutbestämda priser och program, inte bara att du skräddarsyr åt varje gäst.

  • Du har kapacitet att ta emot fler gäster.

  • Du kan kommunicera på engelska.

  • Du kan sätta datum och priser ett år i förväg.

  • Du har utrymme att ge 10-30% provision, tänk 20%.

  • Du svarar snabbt på förfrågningar, max 24 timmar.

  • Du tillhandahåller riktigt bra bilder.

  • Du kan ta emot visningsresor utan betalning.

 
  • Tanken är att researrangören eller OTA:n ska tjäna pengar på dina aktiviteter och resor, men utan att behöva lägga på något på priset. De vill kunna hålla samma utpris till kund som du gör. Därför fakturerar du dem ett lägre pris än du skulle tagit från slutkunden. Ingen vill sälja dina aktiviteter dyrare än du gör.

    Ex: En vandringsdag kostar 1000kr för slutkund. Du skickar en faktura på 800kr till researrangören eller OTA:n.

    Det finns två vanliga sätt att lösa det på. Antingen erbjuder du ett nettopris eller en provision på utpriset.

    Nettopris: Du erbjuder researrangören eller OTA:n nettopris som är lägre är ordinarie pris, ex 800kr. De säljer för 1000kr (samma pris som du säljer för till slutkund) och behåller mellanskillnaden.

    Provision: Du erbjuder researrangören eller OTA:n ordinarie pris men att de får behålla 20 procent.

    I praktiken blir det samma sak, det är bara två olika sätt att göra det på.

  • Researrangörer säljer resor till turister. De tar hjälp av boendeanläggningar och aktivitetsföretag och skapar paketresor som du kan vara en del av, tex att du arrangerar en vandringsdag under en veckoresa genom Sverige.

    De kan också inkludera flyg och hyrbil. Resorna marknadsförs på deras hemsida men också på mässor, kataloger och nyhetsbrev.

    De vänder sig ofta till en viss marknad som Tyskland, Storbritannien eller USA.

    Några exempel på researrangörer som säljer resor till Sverige är Nordic, Discover the World och Haman.

  • Marknadsplatser – Online Travel Agencies (OTA:er) agerar bara online. Oftast en webbplats där de säljer ett stort antal aktiviteter eller resor, typ som Booking.com men för upplevelser.

    De kan spänna över hela världen, en region, en viss nisch som vandringsresor, yogaretreater eller norrskensresor.

    Några exempel på marknadsplatser som säljer aktiviteter i Sverige är: Get Your Guide, ViaTor, Tour Radar.

  • Destination Management Company och incoming-bolag är experter på en destination och ofta baserade i Skandinavien.

    De agerar mellanhand mellan researrangörer och lokala turismföretag inom en viss region som Skandinavien eller Swedish Lapland.

    De säljer i regel inte direkt till slutkund.

 

Foto: Jan Nordström

4 tips: Så hittar du researrangörer som vill samarbeta

  1. Kontakta din regionala destinationsföreträdare för att be om hjälp att få kontakt med researrangörer som passar dig. Tex den personen som är ansvarig för internationell marknad på VisitDalarna, Jämtland-Härjedalen Turism eller liknande.

  2. Delta på mässor och workshops, tex Swedish Workshop som arrangeras varje år av VisitSweden.

  3. Kolla upp vilka researrangörer och OTA:er som andra liknande verksamheter jobbar med. Fråga dem direkt eller sök på nätet.

  4. Om du tex erbjuder cykelturer, googlacycling in Sweden och se vilka researrangörer och OTA:er som säljer sådana aktiviteter. Ta kontakt och berätta att de borde sälja dina upplevelser också.

  5. Tänk långsiktigt – det handlar om att skapa och utveckla en relation med researrangören. Det kan ta upp till 1,5 år innan första affären blir av. Bjud in dem, skicka julhälsningar, bli kompis!


Foto: Jakob Wallin

Så inleder du ett samarbete med en researrangör eller OTA

Räkna med att du måste ta initiativet…

  • Kontakta dem via hemsidan eller mejl och berätta att du erbjuder fantastiska upplevelser. Kolla om de har information på deras sajt där de skriver att de söker nya samarbeten, typ Become a supplier, Sell your tours here eller liknande. OTA:er vill ofta att man fyller i ett formulär eftersom de får många förfrågningar.

  • Tänk på: Researrangörer är ofta intresserade av att utöka sitt utbud, men inte om dina upplevelser är för lika sådant de resan säljer eller om liknande aktiviteter ofta är fullbokade.

  • Kolla om de redan säljer upplevelser i Sverige. Om de tex bara säljer upplevelser i storstäder eller safaris i Afrika så är det inte så stor chans att de kommer lyckas sälja dina skogsbad i Dalsland. Det funkar oftast bättre om de redan säljer mycket till Sverige.

  • Kvalitet före kvantitet. Försök hellre få till ett riktigt bra samarbete än att försöka samarbeta med mängder av researrangörer. Var beredd att lägga tid på att verkligen få det att fungera innan du går vidare till nästa.

  • De måste gilla dig. Min erfarenhet är att ni måste klicka på ett personligt plan innan det kan bli business.

Lycka till!



Marcus Eldh. Foto: Marcus Westberg

Vill du ha hjälp?

Stora bilden: Emil Dahlander

Hur vet du om gästerna är nöjda?

Den enklaste vägen till nöjdare gäster är att be gästerna om hjälp

Du: Vad tyckte ni om upplevelsen?

Gästen: Vi är supernöjda! eller Det var jättebra tack!

Vad fick du ut av det? En liten kick, en klapp på ryggen. Men inget matnyttigt. Inga detaljer som faktiskt kan hjälpa dig framåt.

Be alla gäster göra en utvärdering

Om du vill veta vad gästen egentligen tyckte om upplevelsen hos dig måste du ge dem en ärlig chans.

Skicka ett mejl till gästen där du ber dem berätta vad de tyckte. På så vis får du matnyttiga svar där de berättar vad de gillade och vad du skulle kunna förbättra. Det är oftast en guldgruva av information som du kan använda för att utveckla din verksamhet.

Väl hemma kan de vara ärliga med vad de egentligen tycker. Då har de också hunnit smälta alla intryck och diskuterat upplevelsen med sina medresenärer.

 

Om man inte ber om feedback så får man ju aldrig veta vad gästen verkligen tyckte om upplevelsen. Då går gästen hem och berättar det för andra istället.

 

skicka ut ett formulär

Det enklaste sätter är att mejla ett formulär, en enkät som gästen kan svara på. Det är mycket mer effektivt än att be gästen formulera en text på frihand.

Ställ raka frågor. Det underlättar för gästen att skriva, och förenklar för dig att läsa svaren. Och när du sammanställer alla svar från en säsong får du en tydlig överblick över gästnöjdheten och hur den förändrar dig från säsong till säsong.

 

frågor att ställa i formuläret

Här kommer några exempel på frågor som du kan ställa i formuläret.

Börja med att fråga:

  • På en skala från 1 till 5, hur nöjd är du med upplevelsen som helhet?

Sedan kan du ställa frågor som ger dig mer detaljer:

  • Vad gillade du allra mest med upplevelsen

  • Vad tycker du att vi var extra bra på?

  • Vad skulle vi kunna annorlunda för att förbättra upplevelsen?

  • Vad tycker du att vi var mindre bra på?

  • På en skala från 0 till 10, hur troligt är det att du kommer att rekommendera oss till vänner?

Det är viktigt att det inte blir för många frågor men det kan hända att du också vill ha mer information som tex…

  • Hur hittade du oss?

  • Hur skulle vi kunna förbättra informationen på hemsidan?

  • Hur skulle vi kunna förbättra bokningsprocessen?

  • Hur lätt var det att ta sig till mötesplatsen?

  • Nämn något som du tycker saknades i upplevelsen

  • Var det något som hindrade dig från att ha en bra upplevelse?

 

Så här kan det se ut. Det finns många bra verktyg för att skapa enkäter online. Många är gratis upp till en viss gräns, sedan kostar det en månadsavgift. Här är Typeform som jag använder.

 

Använd ett digitalt verktyg för att skapa formulär

Många använder Google Forms, men det finns andra verktyg som är snyggare, mer användarvänliga och med mer avancerade funktioner. Här är några exempel:

De flesta verktygen finns som gratisversioner men med begränsningar. Sedan får man betala en månadsavgift.

 

När du vet om de är nöjda… Be den skriva ett omdöme

Nu när du vet vilka gäster som är nöjda och du har bemött eventuell kritik kan du be dem skriva omdömen på sajter som TripAdvisor, Google och Facebook.

Skicka länkar direkt till sidorna där de kan skriva sina omdömen om din verksamhet.

>> Läs mitt inlägg: Femstjärniga omdömen – så får du dem att rulla in

Lycka till!


Så kan jag hjälpa till

Destinationer och regioner kan anlita mig för föreläsningar, workshops och personlig rådgivning så att era turismföretagare får nöjdare gäster och alla blir glada!

 

10 vanliga misstag som gör att upplevelser inte säljer

Du har skapat en ny upplevelse som du lagt upp på hemsidan. Du har gjort flera inlägg på Facebook och Instagram… men ingen bokar.

Har du varit med om det? Det har jag. Många gånger. Och oftast vet jag vad det beror på.

Under det senaste året har jag pratat med över 100 företagare som säljer upplevelser. En del nya och en del med lång erfarenhet. Jag har frågat dem vad som funkar bra och vad som inte funkar alls.

Här är en sammanställning över vilka misstag de gjort. Och sedan en lista över hur man kan lyckas.

Med upplevelse menar jag en aktivitet, kurs eller resa, till exempel en guidad ridtur, en yogaweekend eller en svampkurs.

10 vanliga misstag som gör att en upplevelse inte säljer

  1. Upplevelsen når inte ut i bruset

  2. Det saknas en bild som gör att kunden känner wow!

  3. Rubriken är inte tillräckligt lockande

  4. Kunden blir osäker på om det här passar just henne

  5. Det saknas praktiska detaljer vilket gör att kunden har frågor

  6. Det är otydligt var upplevelsen äger rum

  7. Det är otydligt hur man tar sig dit

  8. Kunden känner inte förtroende för att upplevelsen eller du som arrangör är så fantastisk som det står på dim hemsida

  9. Kunden kan inte se om det finns platser kvar och heller inte boka och betala direkt online

  10. Otydliga avbokningsregler

Det var de 10 punkterna. Och här kommer en checklista som du kan använda för öka chansen till fler bokningar.

Checklista för att öka antalet bokningar

  1. Se till att kunden hittar upplevelsen där de brukar söka. För att lyckas med det måste du först identifiera vem kunden är. Var brukar kunden boka sina upplevelser? Vilka sajter och sociala medier använder de? Vad brukar de googla på för att hitta upplevelser som dina? Om du kan svara på de frågorna så blir det lättare att nå ut till rätt kund.

  2. Välj en lockande bild som gör att potentiella kunder stannar upp och hajar till. En proffsig skarp bild med bra färger som är tagen under rätt årstid med rätt målgrupp i motivet.

  3. Skriv en lockande rubrik som får kunden att vilja veta mer. Tex Höstlovskul för barnfamiljer i Jämtlandsfjällen är mer lockande än Vandringspaket i fjällen. Och Skidtur med våfflor på Fulufjället är mer lockande än Guidad skidtur 3 timmar.

  4. Var tydlig med vilken målgrupp upplevelsen är anpassad för. Tänk så här… När en potentiell kund läser om din upplevelse kommer kunden snart att ställa sig den här frågan:

    - Är det här verkligen någon för mig?

    Vem är målgruppen? Det måste framgå tydligt i både säljtexten och faktarutan. Nyckeln till framgång är att våga smalna av istället för att skapa en upplevelse som “passar alla”.

  5. Beskriv upplevelsen så detaljerat som möjligt. Mötestid? Avslutningstid? Åldergräns? Vad måste man ha med sig? För varje obesvarad fråga ökar risken att kunden väljer att inte boka.

  6. Beskriv tydligt var upplevelsen äger rum. Jag har sett många exempel där man missar att skriva var man ses. Ibland skriver man bara “Vi ses vid receptionen”, “Utgår från Skinnskatteberg” eller “Vi hämtar upp på tågstationen”. Vilken reception? Var ligger Skinnskatteberg och var på tågstationen ska vi ses?

  7. Beskriv tydligt hur man tar sig till mötesplatsen. Om ni ska ses på Enaforsholms fjällgård så måste du beskriva hur lång tid det tar att åka bil dit från Stockholm, Åre och Östersund. Att man gärna kan resa med tåg, hur man bokar tågbiljett och hur man tar sig från tågstationen till boendet. Ta en titt på din hemsida och se om du kan förtydliga något. Gör det så enkelt som möjligt för kunden.

  8. Backa upp din egen säljtext med omdömen från tidigare gäster. För att kunden ska boka krävs att de känner förtroende för dig som arrangör. Det enklaste sättet att få folk att få förtroende för dig är att visa vad tidigare gäster tyckte om din upplevelse. Ett sätt att göra det är att klippa in omdömen direkt på sidan där upplevelsen beskrivs eller länka till din sida på TripAdvisor där de kan läsa fler omdömen.

  9. Skaffa ett onlinebokningssystem så att kunden kan se hur många platser som finns kvar och dessutom boka och betala direkt online.

  10. Skriv tydliga avbokningsregler så att kunden förstår vad som händer om man ångrar sig, blir sjuk eller inte kan komma. För att kunden ska våga klicka på bokaknappen måste de förstå vad de riskerar. Skriv med enkla ord vad som gäller i direkt anslutning till bokaknappen eller bokningsformuläret. Tex gratis avbokning fram till 30 dagar innan resan. Plus en länk till dina avbokningsregler.

 

Ett enkelt självtest

  1. Låt mormor eller en ärlig kompis läsa igenom ditt erbjudande när du sitter bredvid och lyssnar.

  2. Fråga om allt är glasklart eller om det är några frågetecken.

  3. Skriv upp alla frågor som dyker upp.

  4. Komplettera och förtydliga.

  5. Häll upp en påtår åt mormor och fråga igen.


Så kan jag hjälpa till

Destinationer och regioner kan anlita mig för föreläsningar, workshops och personlig rådgivning så att era turismföretagare blir mästare på att presentera och sälja upplevelser i bild och text.

 

Foto: Linda Staaf

Coronatider och reserestriktioner - äntligen en utmaning!

Äntligen tid över till att testa nya grejer! Foto: Marcus Westberg

Äntligen tid över till att testa nya grejer! Foto: Marcus Westberg

Under de senaste åren har WildSweden haft ungefär 95 procent utländska gäster och bara 5 procent svenskar.

Hur har vi tacklat Corona?

När Corona kom i mars hade vi redan bokningar värda över 1 miljon kronor inför sommarsäsongen. Först blev jag handlingsförlamad…

- Vad kommer hända nu? Kommer alla vilja avboka?

- Hinner det gå över till sommaren?

- Eller ska jag ställa in hela sommarsäsongen och vänta på nästa?

Ganska snart insåg jag att om WildSweden ska överleva så måste jag göra något drastiskt. Och när jag väl började ta tag i saker så kom peppen och en våg av kreativitet. Sedan dess har det hänt en hel del.

Anpassning till nya resemönster

Här är några exempel på vad vi gjort hittills i WildSweden för att anpassa oss till den nya verkligheten.

Vad kommer vi göra framöver?

Nästa steg är att ta fram en bredare utbud av upplevelser specifikt för den svenska marknaden.

Just nu kikar vi på allt från vandringsturer och paddelturer till yogaretreat i skogen och ledarskapsutbildningar i naturen.


5 tips: Så kan du anpassa din verksamhet till Corona

Jag har kikat runt på era hemsidor och ser att vissa har kommit långt med att anpassa verksamheten. Andra verkar inte ens ha börjat.

Tänk på att…

  1. Anpassa hela verksamheten för att minska risken för smitta, och informera tydligt om vad du gjort så att fler känner sig bekväma med att boka.

  2. Byt till generösa och tydliga avbokningsregler. Ju snällare avbokningsregler desto fler kommer våga boka. Det funkar för booking.com där man kan avboka fram till kl 18 kvällen innan och H&M med 60 dagars öppet köp.

  3. Lyft fram produkter med lägst risk för smitta. Tex om du driver ett B&B kan du förtydliga att vissa rum har eget badrum och lägga upp bilder som visar att man kan äta frukost i trädgården. Och om du erbjuder företagsevenemang kan du lyfta fram småskaligheten och utomhusaktiviteterna.

  4. Skapa helt nya upplevelser som passar bra i Corona-tider och som vänder sig till en regional målgrupp. Tänk #hemester

  5. Gå igenom hemsidan och ta bort alla bilder där folk är nära varandra, tex bilder på fullsatta frukostmatsalar, festbord och stora folksamlingar. Förtydliga texter som visar att du tar ansvar och har förstått att det är ett allvarligt läge.

Det finns så klart mycket mer att göra, men det här är några viktiga saker för att komma igång.

Det är du som måste lösa det här, inte Löfven eller Gunilla på Tillväxtverket

När är det över? Ingen som vet.

Blir allt som vanligt igen då? Troligtvis inte.

Kan jag få stöd? Kanske tillfälligt.

Kommer din verksamhet att överleva? Det är helt upp till dig.

Du kan vända det här till något positivt! Helst igår. Du har inte råd att bara vänta på nästa stöd från Tillväxtverket.

Lite Avslutande pepp!

Det är spännande med nya utmaningar. Se Corona och ändrade resemönster som en utmaning.

Passa på, använd tiden, var lite extra kreativ, våga testa nya idéer, sälj något som du inte sålt förut.

Kontakta oväntade samarbetspartners. Gör något som sticker ut. Bredda verksamheten. Vad som helst. Det kommer inte bli som innan.

Sätt upp en stor lapp på kylskåpet och skriv upp alla galna idéer där. Strunta i gamla principer och vad folk ska tycka. Bara kör!

Lycka till!

Så kan jag hjälpa till

Destinationer och regioner kan anlita mig för föreläsningar, workshops och personlig rådgivning så att era turismföretagare klarar sig igenom krisen och kommer ut som starkare och mer stabila företag.

Så kan du lyckas bättre på Swedish Workshop

New York City. Målad av Shai Dahan 2019.

New York City. Målad av Shai Dahan 2019.

Swedish Workshop är ett evenemang som arrangeras av Visit Sweden, vartannat år i någon europeisk stad och vartannat år någonstans i Sverige.

Vad kan du få ut av att vara med på Swedish Workshop?

Swedish Workshop är en mötesplats där du som turismföretagare möter researrangörer som kan tänkas vilja sälja dina upplevelser i andra länder.

Man kan också välja att bara vara med på första dagen som är en kunskapsdag med föreläsningar och mingel på kvällen.

Hur funkar det?

I god tid före workshopen kommer du få en deltagarlista över vilka researrangörer som är med. Utifrån den kan du önska vilka researrangörer du vill ha möten med.

Visit Sweden kommer sedan att matcha dig med researrangörer som är intresserade av dina produkter. Resultatet blir ett schema med ett tjugotal förbokade möten.

Under själva workshopen kommer du att sitta vid ett bord dit researrangörerna kommer för att ha korta och intensiva möten med dig enligt schemat.

TIPS: Mötena handlar så klart om att ni ska försöka samverka professionellt. Men om ni inte klickar med varandra på ett personligt plan så är chansen att det blir ett givande samarbete inte så stor. Rabbla därför inte bara fakta, berätta vad du brinner för!

Är det värt att vara med på Swedish Workshop?

Ja, det kan det absolut vara! Jag har varit med två gånger. Här är de fördelar och nackdelar som jag upplevde.

Fördelar:

  • Jag träffade flera nya researrangörer som nu säljer mina resor och upplevelser till marknader som jag hade haft svårt att nå ut till annars. Vissa av dem har sålt mina aktiviteter för flera hundra tusen kronor per år.

  • Jag utökade mitt utbud. Under min första workshop sålde jag bara safaris i Skinnskatteberg. Men eftersom researrangörerna efterfrågade upplevelser runtom i Sverige så har jag sedan dess utökat mitt utbud med aktiviteter utanför Skinnskatteberg, tex i Swedish Lapland.

Nackdelar:

  • Det kostar pengar att vara med på workshopen, dels deltagaravgiften men också resa och boende.

  • Det kostar tid, framför allt att följa upp alla möten.


Några grundläggande förutsättningar för att lyckas med Swedish Workshop

  • Att du driver en fungerande turismverksamhet med välbeprövade aktiviteter eller resor. Om du driver en boendeanläggning kommer researrangörerna vara intresserade av att veta vilka aktiviteter som finns bokningsbara.

  • Att upplevelserna är exportanpassade, framför allt att de kan genomföras på andra språk än svenska.

  • Att du kan lämna nettopriser eller provision, se förklaring längre ner.

>> Läs också om målgruppsanpassade upplevelser <<


Här kommer mina tips på hur du kan lyckas bättre på Swedish Workshop

  1. Ta reda på vilka målgrupper och marknader som researrangören är inriktade på, och lyft fram vad du kan erbjuda som passar just dem, istället för att rabbla upp allt du erbjuder.

  2. Vad är det du erbjuder? Hjälp researrangören att placera in dig i rätt fack. Exempel: “Jag driver ett boende vid havet med kortare aktiviteter inriktade på fiske för barnfamiljer.” Eller “Jag organiserar resor på 3-8 dagar i Swedish Lapland med inriktning på norrsken och foto.” Det är en bra början, istället för att berätta om hur många rum man har eller hur många älgar man brukar se.

  3. Vad gör dina upplevelser unika? Du måste kunna berätta varför researrangören ska skicka sina gäster just till dig istället för till någon liknande aktör i grannregionen eller Norge. Vad är speciellt hos dig? Vad särsärskiljer dina upplevelser? Lyft fram det häftigaste du har, någon upplevelse som verkligen sticker ut.

  4. Var håller du till? Var tydlig med var du befinner dig, hur man kommer dit och vad mer som finns att uppleva i regionen. Researrangörens uppgift är ofta att sätta ihop kompletta resor som sträcker sig över flera dagar.

  5. Vad kostar det ungefär? Ge prisexempel på det du erbjuder. De vill snabbt få en uppfattning om du passar för deras målgrupp. Gärna ett pris per dygn inklusive allt. Kostar du 1500kr/dygn eller 6000kr/dygn?

  6. Berätta att du kan lämna provision eller nettopriser. Då förstår de att du är med i matchen och går att samarbeta med.

  7. Bjud in dem att hälsa på! Om de kommer och testar dina upplevelser så ökar chanserna till samarbete avsevärt.

Om du väljer att inte vara med så finns det sätt att vara med på ett hörn ändå

  1. Kolla upp om det är någon från dig region som kommer att vara med på workshopen, tex marknadsansvarig på destinationsbolaget eller någon annan turismaktör. Då kan du se till att den personen har koll på det du erbjuder.

    Om det är en företrädare för destinationsbolaget så kan du se till att den personen har med sig någon av dina mest intressanta produkter, ett enkelt A4. Be om att få kika på deltagarlistan och önska att de lyfter fram just din produkt till rätt researrangör.

  2. Kolla upp om någon samarbetspartner ska vara med och kika på möjligheterna att paketera något tillsammans. På så sätt kan dina produkter vara med utan att du är närvarande personligen. Många researrangörer söker kombinationer av upplevelser och flerdagarsresor.

  3. Och så kan du ju vara med på kunskapsdagen och kvällsminglet till en mer överkomlig kostnad.


Krånliga ord på engelska

Det kan hända att det dyker upp engelska ord under workshopen som du inte har hört tidigare. Läs på innan.

  • Buyer: researrangör eller agent som vill sälja fler unika upplevelser mot att de får en del av intäkterna.

  • Supplier: turismföretagare som vill ha hjälp med att nå ut till nya marknader.

  • Commission: Provision, dvs den den av priset för en produkt som tillfaller researrangören. Oftast förväntas 20-30 procent.

  • Net rate: Ett alternativ till att erbjuda provision är att helt enkelt erbjuda ett nettopris, ett rabatterat pris. Du ger nettopriset till researrangören som lägger på sin marginal på detta innan de säljer till slutkunden. Observera att nettopriser aldrig ska vara synligt för slutkunderna.

  • Allotment: Researrangören kommer kanske fråga om du kan hålla platser åt dem som bara de kan sälja, det kallas allotment. Frågan är då vad som händer om de inte säljer de platserna och hur långt i förväg ni ska släppa dem.

    >> Rezdy har en bra ordlista med många fler ord


Så kan jag hjälpa er

Jag hjälper gärna till med förberedelser och pepp! Destinationer och regioner kan anlita mig för workshops och personlig rådgivning så att era turismföretagare är väl förberedda inför Swedish Workshop.

Få fler bokningar på dina guidade turer

Photo: Sylvia Adams

Photo: Sylvia Adams

Jag träffar många naturturismföretagare som undrar hur de ska göra med minsta antal deltagare på sina guidade aktiviteter. Här finns helt klart en potential att locka fler intresserade kunder att boka.

Vi tar ett exempel direkt…

Ett naturturismföretag i Uppland erbjuder sälsafari med kajak. En lättare lunch ingår. Man gör ett strandhugg på en ö där man grillar lokalproducerad korv och dricker kokkaffe.

Slurk slurk… påtår.

Sedan spanar man på några sälar, pratar om varför röda stugor är röda, ser som en bonus en havsörn svepa förbi innan man återvänder hemåt.

Turister kan boka in sig på turen mot betalning. Kunderna kan vara ensamma resenärer, par, familjer eller mindre kompisgäng.

 

Sälsafari med kajak

Pris: 1500 kr per person.

Antal deltagare: 4-8.

 

Det ser väl vettigt ut. Men vänta… vad innebär 4-8?

Ajajaj, där har vi ett vanligt misstag.

Många arrangörer av guidade turer anger ett minimiantal och ett maxantal deltagare. Man sätter en gräns för ett minsta antal betalande deltagare för att ska genomföra turen. Och man sätter en gräns för det högsta antal betalande deltagare som kan boka turen innan det är fullbokat.

Men varför?

Måste man inte ha gränser?

Mitt tips är att slopa minimiantalet för att få fler bokningar. Vi ska kika på varför…

 

Högsta antal deltagare

Maxantal är enkelt. Hur många deltagare kan du ta med ut? Vad är en bra storlek på gruppen? Säkerhetsmässigt och upplevelsemässigt?

Skriv gärna maxantal på hemsidan så att gästerna förstår att det är små grupper och väl genomtänkt.

 

Minsta antal deltagare

Varför skulle man som arrangör vilja sätta en gräns för ett minsta antal deltagare?

Här är det inte säkerhetsmässiga eller upplevelsemässiga faktorer som avgör. Det handlar om pengar. Man sätter ett minsta antal betalande deltagare för att inte riskera att gå back om det kommer för få deltagare.

Självklart ska du som arrangör räkna ut ett minimiantal. Du måste hålla koll på hur många deltagare som behövs för att det ska vara lönsamt att genomföra aktiviteten.

Frågan är bara hur du ska hantera minimiantalet i verkligheten.

Åter till sälsafarin…

Sälsafarin har ett pris på 1500kr per person. Arrangören har räknat ut att det blir tillräckligt med pengar om det kommer minst 4 betalande deltagare. Om det blir fler deltagare så blir lönsamheten bättre.

Arrangören lägger ut turen på sin hemsida och skriver att det är öppet för bokning. I beskrivningen av turen står det:

Antal deltagare: 4-8.

En belgisk turist (som blev sugen på att resa till Sverige efter att hon sett Mamma Mia på bio i Bryssel) besöker arrangörens hemsida och blir intresserad av sälsafarin. Hon funderar på att göra en bokning när hon plötsligt läser Antal deltagare 4-8.

Vad innebär det för den belgiska turisten? Tänk efter.

Hur ska hon tolka 4-8? Betyder det att hon måste resa med minst 3 andra personer för att hon ska få göra en bokning? Eller betyder det att hon måste mejla arrangören för att fråga om det är fler som redan anmält sig och om turen blir av? Och vad ska arrangören svara om ingen annan har bokat in sig än, men att turen kanske eller troligtviskommer att genomföras? Att vi hoppas på det. Vi meddelar när vi vet.

Hur troligt är det att den belgiska turisten vill boka en tur som bara kanske kommer att genomföras?

Hur stor är risken att hon då istället råkar surfa vidare och hittar en annan sälsafari eller kajaktur på någon annan arrangörs hemsida? En arrangör som kan garantera att turen kommer att genomföras. Kanske på Västkusten? Eller i Blekinge skärgård? Eller så glömde hon helt bort sin kajaklängtan när hon råkade se en Facebook-annons för ABBA-muséet i Stockholm?

Ingen som vet. Men vi vet att kunden inte fick boka sin sälsafari direkt när hon ville.

 

Det har verkar inte så poppis eller?

Ett minimiantal kan också uppfattas som att turen inte är så populär. Det signalerar ut att det finns en överhängande risk att arrangören inte når upp till minimiantalet. Det kanske inte är så många som brukar boka? Vem vill lägga sina pengar på en aktivitet som inte är så populär?

Det här funkar inte. Att skylta med minimiantal alltså.

Så vad är alterantivet?

 

Vänd på pannkakan!

Vad skulle hända om arrangören testar att vända på tankarna och helt enkelt utesluter minimiantalet för att istället skriva:

OBS! Boka tidigt för att få plats. Vi tar max 8 delagare.

Skulle vår belgiska ABBA-turist känna sig mer eller mindre lockad att göra en bokning?

Det troliga svaret är att arrangören kommer att få fler bokningar. Och därmed minskar risken att tvingas genomföra turer med för få deltagare.

Om arrangören inte skriver ut ett minimiantal så finns så klart risken att arrangören tvingas genomföra turer som inte är lönsamma. Men i längden, utslaget på hela säsongen, så innebär det fler bokningar och mer lönsamhet.

Sammanfattning: Självklart ska arrangören räkna ut hur många betalande deltagare som krävs för att turen ska vara lönsam, men det behöver inte alls betyda att det behöver stå på hemsidan.

 

Rapport från verkligheten

Ett exempel…

En engelsk turist (som blev sugen på att resa till Sverige efter att ha läst ett reportage i Lonely Planets resemagasin om Vargsafari i Skinnskatteberg) bokar en sälsafari i Upplands skärgård för hela sin familj på 4 personer. Yes! Det innebär att arrangören har uppnått minimiantalet och sälsafarin kan gemomföra med lönsamhet.

Sedan kommer ett mejl från en dansk soloresenär som gärna vill följa med. Då är vi uppe i 5 deltagare = mer lönsamhet! Den danska soloresenären bokar turen, tar ledigt från jobbet, köper flygbiljetter och bokar ett enkelrum på ett hotell med havsutsikt i en vik.

Sedan avbokar den belgiska familjen. Döden. Vi är tillbaka på bara en deltagare.

Ajajaj, vad ska arrangören göra nu? Är det läge att ställa in hela turen?

Men sedan kommer räddningen. En solig dag ringer plötsligt Annie Lennox kusin Chuck Norris som vill boka in sig själv och fyra polare på sälsafarin, men dagen efter han ändrar till tre personer, eftersom två av Chucks polare hellre ville följa med på vargsafari med mig.

Ja, ni förstår… om du har så att folk kan boka in sig för att skapa en grupp av mixade turister ställs du inför problemet när du ska avgöra om du ska genomföra turen eller inte? Och hur ska du kommunicera det till deltagarna på ett vettigt sätt?

Om du skriver ut ett minimiantal så signalerar du ut en osäkerhet vilket i längden resuterar i färre bokningar.

Våga slopa minimiantalet!

 

Okej, det finns undantagsfall

Nu kan det ju vara så att du erbjuder en typ av aktivitet eller resa som innebär galet stora utgifter. En helikopterresa eller en lång bilresa som del i ett paket. Det kanske helt enkelt inte är ekonomiskt möjligt för dig att genomföra aktiviteten med för få deltagare. Du har inte råd att riskera att gå back helt enkelt.

Då kan det självklart vara befogat att skriva ut ett minimiantal även på hemsidan, att låta potentiella kunder förstå att turen faktiskt på riktigt kräver ett minsta antal deltagare.

Men var försiktig så du inte bygger onödiga hinder för kunden.

Lycka till!

Din hemsida är inte särskilt trovärdig

Foto: Emil Dahlander

Foto: Emil Dahlander

Alla behöver en hemsida.

Oavsett om du…

  • driver ett vandrarhem i en gammal fyrvaktarbostad

  • äger ett flådigt hotell på Östermalm

  • är gäddfiskeguide

  • eller arrangerar en bushcraft-festival

…så behöver du en hemsida.

Men det finns två problem.

  1. Din hemsida är inte särskilt trovärdig.

  2. Det räcker inte med en hemsida.

 

Okej, jag ska förklara hur jag menar.

Därför är din hemsida inte särskilt trovärdig

Vi låtsas att min kompis Kristina ska boka några nätters boende för en semesterresa i Hälsingland. Hon hittar ditt vandrarhem via google och klickar sig in på din hemsida för att läsa mer.

På din hemsida står det att vandrarhemmet är ”hemtrevligt, mysigt och ligger i vackra omgivningar”. Låter ju bra. Men kan Kristina verkligen lita på att det stämmer?

Kanske inte helt och hållet.

Informationen som presenteras på din hemsida är skriven av dig själv. Du är ägaren och säljaren. Och du vill sälja. Det förstår ju vem som helst. Kristina också. Så hon tar den informationen med en stor nypa rosaskimrande Himalaya-salt. Och tänker att hon nog ska googla runt lite och se vad hon hittar.

Hon googlar och hittar några andra intressanta sajter som skriver om just ditt vandrarhem.

  • En artikel i Gävle Dagblad skriver:
    ”Här är Hälsinglands fem mysigaste vandrarhem”. Och ditt vandrarhem ligger etta på listan!

  • På TripAdvisor har en nöjd gäst skrivit:
    ”Hemtrevligt vandrarhem i fantastiskt vackra omgivningar”
    Dessutom har ditt vandrarhem fått 4,4 av 5 i genomsnittligt betyg av 73 tidigare gäster. Betryggande.

  • En inrednings-blogg skriver om ditt vandrarhem:
    ”Vandrarhemmet som inspirerar”. Låter bra!

  • Hälsingland.se skriver om ditt vandrarhem:
    ”Hälsinglands hemtrevligaste vandrarhem”. Låter riktigt lovande tycker Kristina!

Vilken information är mest trovärdig? Din egen hemsida eller det andra sajter skriver om dig?

Jag skulle säga att trovärdigheten ligger i att Kristina kan läsa positiva ord om ditt vandrarhem på flera oberoende sajter.

Det är ganska så givet. Allt fantastiskt du skriver om ditt vandrarhem på din egen hemsida behöver backas upp av andra sajter. Först då blir det trovärdigt. Då känner Kristina sig trygg att göra en bokning.

Uppbackning av andra sajter = ökad trovärdighet = fler kunder.

Vad händer om du inte backas upp av andra sajter?

Du kommer att missa potentiella gäster. Om det bara är du som tycker att ditt vandrarhem är bra så verkar det ju lite skumt. Men ju mer positivt man kan läsa om ditt vandrarhem på andra sajter desto större trovärdighet, och fler bokningar.

 

Vad kan du göra?

Det är både enkelt och billigt. Du kan se till att andra sajter skriver positivt om din turistverksamhet.

Men hur gör man? Här är några tips som gäller för just exemplet med vandrarhemmet.

  • Be nöjda gäster skriva omdömen om ditt vandrarhem på TripAdvisor, i Google och på Facebook. Vandrarhemmet kanske finns med på Booking.com eller Svenskaturistforeningen.se? Be dem skriva omdömen där också. Du kan be gästerna om det på plats, ge dem ett visitkort med länkarna till var de kan skriva omdömen, och påminn dem via epost. Snacka om billig marknadsföring! Men be dem inte skriva omdömen på alla sajter, det räcker med ett omdöme från varje nöjd gäst för att det ska göra positiv skillnad.

  • Se till att din destination skriver positivt om ditt vandrarhem. Skicka in fantastiska bilder, kanske i det finaste kvällsljuset eller djupaste snötäcket. Det räcker inte med en halvtaskig bild, öppettider och en karta.

  • Be lokaltidningen skriva om er, tex att ni har anlagt en krusbärsodling, att ni ska ha en visfestival med sångaren i The Hives eller att ni haft besök av en japansk samuraj som badade isvak.

Sammanfattningen

  1. Börja med att inse att säljsnacket på din hemsida inte är särskilt trovärdigt.

  2. Se till att andra sajter skriver positivt om din verksamhet.

 

Tips: Länka till artiklar, bloggar och omdömessajter från din egen hemsida. Då är det större chans att dina besökare läser dem. Du kan också lägga in publika omdömen från oberoende sajter på din hemsida, tex genom att lägga in en iframe från TripAdvisor på sin sajt.

Så blir du en omåttligt populär turismföretagare

Foto: Jörgen Pettersson

Foto: Jörgen Pettersson

Hur kommer det sig egentligen att vissa turistföretag blir så omåttligt populära?

Vad är det som gör att vissa får spaltmeter av uppmärksamhet, glimrande utmärkelser och fulla bokningskalendrar år efter år?

Det är fascinerande att en del boendeanläggningar som ligger långt ute på vischan kan attrahera skaror av exklusiva och långväga besökare.

Hur hittar folk dit?

En del turismverksamheter har ju hemsidor som ser ut som de byggdes 1998, andra gjorde sitt senaste inlägg på Facebook i oktober förra året, men folk lajkar och bokar ändå. Va?! Och hur kommer det sig att journalister och bloggare står i kö för att skriva om dem utan att ens ha besökt deras verksamhet.

TreeHotel i Harads är ett tydligt exempel. Britta och Kent lunkade på med sitt pensionat i åratal, men det var inte förrän de byggde sina arkitektdesignade trädhus som de fick sitt genombrott. Lite som när en artist får sin första riktiga hit och blir världskändis över en natt. Först var de bara en i mängden. Nu har de ett helt litet bibliotek med böcker och tidningar som skrivit om deras unika trädhotell.

”Det finns gott om fina hotell, men att vi tänkte utanför boxen och hade en unik produkt skapade efterfrågan. Vi har knappt behövt marknadsföra oss själva, utan blev snabbt omskrivna i internationell press, säger Kent Lindvall från TreeHotel.”

Det var alltså inte mördande reklam som gjorde att de blev kända. De satsade istället på ett helt unikt koncept.

Nu är frågan hur du kan utveckla ditt unika koncept?

Kolla in mina tre tips:

 

1) Snatta idéer från andra

Det spelar ingen roll om du är helt nystartad eller om du har jobbat med turister sedan Abisko fjällstation byggdes, du kan ändå hämta inspiration från andra företagare.

Men det räcker sällan att snegla på grannarna som har liknande verksamheter i din egen region. För att komma vidare måste du se bortom länets knivskarpa gränsdragning. Lägg länsturismbroschyren åt sidan ett tag och googla dig runt i världen. Klicka runt lite på LonelyPlanet, Viator eller Naturens Bästa. Inspireras. Anteckna ideer.

Hur nischar sig beachhotellen i Nicaragua?

Hur lägger fiskeguider i Thailand upp sina aktiviteter?

Och vad för slags vandringsresor erbjuds i Tatrasbergen?

Här hittar du dina verkliga konkurrenter, och inspiration till att utveckla framtida unika koncept.

Du kanske erbjuder guidade stadsvandringar? Finns dussintals. Då är det svårt att sticka ut. Varför ska man välja just dina turer bland alla andra?

Du behöver ett blickfång, en knorr, en oväntad twist. Här är några exempel:

Longboarding tour in Amsterdam

Snöbollsboende i Jokkmokk

Stadsvandringar med hemlös person i London

Zombie Escape i Stockholm

Bob Marley magical herb tour, Jamaica

Eller varför inte prova att vara flykting över gränsen Mexiko-USA

 

2) Skapa wicked combinations

Ett annat sätt att ge din verksamhet en aha-effekt är att ta två upplevelser som alla älskar, slå ihop dem och erbjuda ett paket.

Ett vanligt exempel är weekendpaket på en herrgård med god mat och spabehandlingar. Det är en bra kombo, men det saknar knorr. Det är inte så wicked. Det går att vara mer kreativ.

Vad händer om man kombinerar t.ex. ridtur med pilbågsskytte, hundspann med bubbelbad eller cykla och titta på graffiti. Plötsligt blir erbjudandet mer spännande. Det får en knorr.

 

3) Lyssna på jobbiga kunder

När jag går på restaurang kommer ofta personalen fram och frågar om det smakade bra. Jag nickar och ler, kanske gör tummen upp och säger mmm, tack. Servitrisen ler tillbaka och går vidare. Men ibland var maten inte alls bra men jag nickar och ler oftast ändå. Mmm tack! Middagen kanske inte var så pjåkig, men jag kommer inte att ta samma maträtt igen. Eller kanske till och med aldrig välja samma restaurang nästa gång. Och definitivt inte rekommendera den till andra.

Samma sak är det oftast på hotell. Du lämnar nyckelkortet, tackar och lämnar hotellet. Det är sällan de ber om en utvärdering. Den kanske låg på skrivbordet på rummet. Men vem fyller i det? Om jag inte är helt nöjd så väljer jag bara ett annat hotell nästa gång. Jag rekommenderar det inte till någon. Och hotellet fick inte veta vad som var fel.

Jag tror att alla förstår att man måste egentligen borde fråga kunden på riktigt. Be om en utvärdering. Ta reda på om det finns någonting som kan förbättras, så att du har chans att utveckla din verksamhet och får nöjdare kunder. Hur ska du annars få veta?

Dina kunder är din viktigaste målgrupp. Och de vet vad du kan utveckla. Fråga om de var missnöjda med något hos dig. Och om de har några förslag på hur du kan bli ännu bättre.

Berätta för kunden att du vill ha deras ärliga feedback. Du kommer att få många intressanta svar. Och vilka konstiga ideer de än har så är det läge att lyssna och anteckna. Ha ett öppet sinne.

Men hur får man feedback?

– Ja, ett sätt är ju så klart att prata med gästerna innan de åker hem. De uppskattar säkert att du tar dig tid och att du visar att du bryr dig om deras upplevelse. Här finns mycket att hämta om du är redo.

– Se också till att du finns med på utvärderingssajter som TripAdvisor, TheFork och Yelp. Hundratals miljoner resenärer använder dessa sajter för att säga vad de tyckte och för att läsa vad andra tyckte.

Publika omdömen är en jättechans för dig som turismföretagare. För det första får du nyttig och användbar feedback från dina gäster. Samtidigt är omdömen ett väldigt effektivt sätt att nå ut till nya gäster, så länge du får bra omdömen. Så uppmuntra alla nöjda gäster att skriva omdömen, särskilt de som är nöjda.

Tips: När gästen har åkt hem kan du skicka ett tack-mejl. Det är alltid uppskattat, och ett bra tillfälle att be dem skriva ett omdöme om din verksamhet. Lägg med en direktlänk till där du vill att de skriver omdömet. TripAdvisor, Yelp, Facebook eller Google+. Ofta kan det behövas en påminnelse också.

 

Några avslutande kommentarer

Även om du skulle börja med både snöbollshotell och graffiticykelturer så är det inte alls säkert att det är där du drar in de stora pengarna.

Förmodligen är det din befintliga verksamhet som är kassakon där du drar in cashen, den medelmåttiga delen som inte sticker ut. Och det kanske inte ens är så att de här halvknäppa aktiviteterna ens går plus. Men det är inte det viktiga.

De sticker ut. De blir en snackis. Tidningar börjar skriva. Bloggare börjar sprida. Det delas i sociala medier. Turistchefer lyfter upp det som ett roligt exempel. Du hamnar på förstasidan.

Knorrarna hjälper dig att bli en omåttligt populär turismföretagare.

Utveckla ditt koncept, använd knorren för att nå ut till nya kunder och samarbetspartners. Hoppa in i raketen och njut av åkturen.

Måste du verkligen ha onlinebokning på din hemsida?

onlinebokning.jpg

De flesta av Sveriges turismföretagare förlitar sig på att få bokningar via hemsidan. Som ett digitalt skyltfönster. Men många missar att göra det enkelt för kunden att boka och betala online.

Det här inlägget handlar om varför det så viktigt för turismföretagare att erbjuda onlinebokning på sin webbplats. Och vad som händer om man inte gör det.

Tänk dig det här scenariot…

En holländsk kvinna sitter hemma i  soffan i Rotterdam. Hon funderar lite på att ta med familjen till Sverige i sommar. Vild och vacker natur, en mysig stuga, och mycket tid med barnen.

Hon googlar på “Sweden nature holidays” och hamnar på sajter i  Småland, Luleå och på Koster. Röda stugor, mysiga bilder.

Av någon anledning fastnar blicken på en fisketur i Jönköpingstrakten. Ser spännande ut!

Okej, Det är här du kommer in i berättelsen…

Du driver ett guideföretag och erbjuder fisketurer vid en sjö utanför Jönköping. Och just nu sitter den här holländska mamman och kikar på din hemsida.

Av alla webbplatser på hela internet så har hon lyckats hamna på din.

Nu gäller det!

Tänk vad många timmar du lagt ner på att skapa den här hemsidan. Bilder, texter, unika och fantastiska erbjudanden.

Som du har översatt till engelska.

Och hon gillar verkligen det hon ser. Men kommer hon att göra en bokning?

Tänk om hon plötsligt klickar bort din sida. Och googlar sig vidare. Och bokar någon annans fisketur, på Västkusten?

Eller tänk om hon satsar på en cykeltur i Sörmland istället. Sörmland ligger trots allt bara ett klick bort.

“Wow, this is so me!”

Hur ska det här gå?

Det första hon möts av på din sajt är den perfekta bilden på ett barn som drar upp en gädda ur sjön. Och en nöjd förälder med vita tänder och goretex-jacka. Fiskeguiden (du själv) gör tummen upp samtidigt som solnedgången sänker sig bakom tallskogen.

Sagolikt bra.

Bilden är precis det semesterminnet som mamman vill ha. Som hon vill köpa. Av dig.

Sedan kommer rubriken:

Family fishing adventure for beginners

Som en bomulls-pil rakt i hjärtat!

-Wow, this is so me! Det här skulle kanske kunna vara nåt för oss… Tell me more!

Under den fantastiska rubriken levererar du sedan en knivskarp punktlista över varför man ska välja just din fisketur. Hela artilleriet.

visa-kortet åker fram… Hon är redo att göra en bokning!

Men hallå, var bokar man?

Hon scrollar upp och ner på sidan. Hittar ett mobilnummer i sidfoten. +46708585843543.

Men klockan är 22. Och vad är klockan i Sverige? Jag kan väl inte ringa nu?

Hon klickar istället på Contact us i menyn överst på sidan. Där står att hon kan mejla till info@fiskeföretaget.se för att göra en bokningsförfrågan.

Nu är det sent på kvällen, men det vore skönt att få det här avklarat.

Om hon mejlar lär hon inte få svar förrän på måndag. Och tänk om svaret är att det är fullbokat?

Okej, hon får inse att hon inte kommer att kunna boka den här fisketuren idag.

Det är då det händer

Hon går in på google.

Och söker igen.

Hon kikar på fjällstationer, glasbruk, vandringsleder, kanotuthyrning och en massa andra spännande saker.

Fisketuren ligger och snarkar i historiken. Och så blev det med den bokningen.

Ingen bokning alltså.

Du fick inget telefonsamtal. Och inget mejl heller.

Hon kanske hör av sig på måndag, men vi måste tyvärr konstatera att det här är ett sätt att gå miste om bokningar. Ett vanligt sätt.

Utan onlinebokning och betalning så riskerar du att förlora många bokningar. 

Vad hade hänt om du istället för infoadressen hade haft en boka-knapp?

Jo, hon hade fått se dina fisketurer i en kalender, välja ett ledigt datum, fylla i sina kontaktuppgifter och betala med kort direkt online.

En minut senare hade hon och du fått ett mejl i inboxen.

Du står i skidliften eller kollar Netflix med barnen när det plötsligt plingar till i mobilen… New booking confirmed!

Har du onlinebokning på din hemsida?

Många företagare som erbjuder onlinebokning på sin egen hemsida vittnar om att antalet bokningar ökar. Så var det för oss på WildSweden också. Plötsligt blev allt mycket enklare. Mindre administration, fler bokningar, mer intäkter. Mer tid till skidåkning och Netflix.

Då är frågan: Vilket bokningssystem ska man välja?

Läs mitt blogginlägg som handlar om just det…

>> LISTA: Onlinebokningssystem för aktivitetsföretag <<

Så lockar du fler av dina favoritkunder

Foto: Sylvia Adams

Foto: Sylvia Adams

Glöm målgrupper och marknader. Du kan bli mycket vassare än så.

Testa det här…

1) Beskriv din mest typiska gäst

…alltså vilka som brukar komma till dig. Är det en familj eller ett par? Från Paris eller från Flen? Vilka är dom? Varför väljer de att komma till dig? Och vad har de för förväntningar?

Det kallas att beskriva en persona. En påhittad person som symboliserar din mest typiska gäst.

Du kanske tänker på flera olika typer av gäster.

  • En familj med tonåringar från Holland som är helt insöade på paddling och sjyssta tältplatser, tycker Sverige är dyrt och älskar choklad.

  • Eller ett pensionerat par från Berlin som reser med bil genom Sverige för första gången och stannar varje gång de ser en ren. 

Börja med att beskriva en av de typiska gästerna ordentligt. Sedan kan du göra flera. Men börja med en.

Tips: När du beskriver kunden, fokusera på den person som faktiskt gör själva bokningen, tex mamman i familjen eller killen i paret. Det är ju de som är de verkliga kunderna. 

2) Beskriv din önskade gäst

…alltså din favoritgäst, som alltid är supernöjd och lämnar femstjärniga omdömen på TripAdvisor. Som delar dina inlägg på Facebook och som rekommenderar dig till sina kollegor. Vem är det? Beskriv den typ av gäst som du allra helst skulle vilja ha fler av. Önskad kund. Om du lyckas förstå dem och sätta dig in i deras situation så kommer du att kunna attrahera fler av samma sort.

3) Fundera på hur du kan nå ut till de här kunderna

Genom att beskriva dina typiska och önskade gäster så får du en större förståelse för hur du kan attrahera fler av samma sorts gäster. Det gör också att du lättare kan tillgodose deras behov och önskemål.

När du har bra koll på vilka du vill ska komma så kommer du att kunna:

  • Anpassa innehållet i dina produkter för just de gästerna

  • Anpassa texter, bilder och annat säljmaterial för att attrahera just de gästerna

  • Fokusera på de marknads- och säljkanaler som dina personas använder

Fundera på vad varje persona efterfrågar, varför de egentligen kommer till dig, vad de värderar, vad de har för förväntningar och hur du ska överträffa dem.

Fundera på hur du kan skapa en produkt som de älskar. Och våga grotta ner dig i detaljer:

  • Vill de bo på vandrarhem eller finaste sviten med bubbel?

  • Paraply eller regnkläder?

  • Middag med vinpaket eller grillkorv vid lägerelden?

  • Oppigårds i bastun eller morgonyoga på klipporna?

  • Snickers eller hembakt?

  • Ja, du fattar

Ju mer klockrent och nischad produkt, desto större chans att kunden klickar på boka-knappen. Det här med personas kan ge värdefulla insikter som kan göra att du anpassar dina produkter till rätt kunder. En annan fördel är att du kan välja att använda de kommunikationskanaler och försäljningskanaler som du tror att dina personas använder.

WildSweden’s favoritgäst, ett exempel

Min favoritgäst är… Kvinna, 55+, boende i Storbritannien, intresserad av resor och natur. Har ett kontorsjobb, längtar och sparar till nästa semester. Kan tänka sig att resa med eller utan sin man. Har åkt på flera olika safaris i Afrika, Asien eller Latinamerika. Är medlem i den lokala fågelklubben. Prenumererar på BBC Wildlife Magazine. Inspireras av att uppleva delar av världen där hennes vänner aldrig har varit. Fascineras av kultur, vill äta vällagad mat och bli vän med lokalbefolkningen. Har aldrig varit i Sverige och tycker att det känns som en spännande destination. Känner sig äventyrlig men vill gärna bo bekvämt och vill inte prova bastu eller längdskidor och försöker att äta mindre kött och mer grönt.

Ta fram papper och penna…

  • Vilken är din önskade gäst? Börja anteckna. Rita en figur. Ge hen ett namn. Ju mer specifikt desto bättre.

  • Sedan kan du se över dina produkter. Hur kan du anpassa dem till din favoritgäst?

  • Kan du utveckla nya produkter som dina önskade gäster kommer älska?

  • Hur kan du anpassa din marknadskommunikation för att attrahera de här gästerna?

  • Vilka säljkanaler kan du använda för att din favoritkund ska hitta dina produkter?

Lycka till!