Jag får ofta frågan hur man kan nå ut till internationella turister. Ett av svaren är att jobba med researrangörer och marknadsplatser, så kallade OTA:er.
Här delar jag med mig av hur du kan jobba med researrangörer och marknadsplatser för att nå ut till nya målgrupper och på nya marknader.
Fördelar med att jobba med researrangörer
Du når ut till nya målgrupper på nya marknader.
Du får in tidiga bokningar som underlättar planering.
Möjlighet att förlänga säsongen.
Du slipper en del arbete med marknadsföring och bokning.
Du betalar bara provision för faktiska bokningar, inga fasta avgifter.
Med researrangörer slipper du ställa resegaranti för de resor de säljer, men det gäller oftast inte OTA:er.
Bonus: Researrangörerna kan sin målgrupp och de kan hjälpa dig utveckla nya upplevelser och resor. Och de resorna kan du dessutom sälja via andra researrangörer eller direkt på andra marknader.
Förutsättningar
Du arrangerar aktiviteter eller resor med förutbestämda priser och program, inte bara att du skräddarsyr åt varje gäst.
Du har kapacitet att ta emot fler gäster.
Du kan kommunicera på engelska.
Du kan sätta datum och priser ett år i förväg.
Du har utrymme att ge 10-30% provision, tänk 20%.
Du svarar snabbt på förfrågningar, max 24 timmar.
Du tillhandahåller riktigt bra bilder.
Du kan ta emot visningsresor utan betalning.
-
Tanken är att researrangören eller OTA:n ska tjäna pengar på dina aktiviteter och resor, men utan att behöva lägga på något på priset. De vill kunna hålla samma utpris till kund som du gör. Därför fakturerar du dem ett lägre pris än du skulle tagit från slutkunden. Ingen vill sälja dina aktiviteter dyrare än du gör.
Ex: En vandringsdag kostar 1000kr för slutkund. Du skickar en faktura på 800kr till researrangören eller OTA:n.
Det finns två vanliga sätt att lösa det på. Antingen erbjuder du ett nettopris eller en provision på utpriset.
Nettopris: Du erbjuder researrangören eller OTA:n nettopris som är lägre är ordinarie pris, ex 800kr. De säljer för 1000kr (samma pris som du säljer för till slutkund) och behåller mellanskillnaden.
Provision: Du erbjuder researrangören eller OTA:n ordinarie pris men att de får behålla 20 procent.
I praktiken blir det samma sak, det är bara två olika sätt att göra det på.
-
Researrangörer säljer resor till turister. De tar hjälp av boendeanläggningar och aktivitetsföretag och skapar paketresor som du kan vara en del av, tex att du arrangerar en vandringsdag under en veckoresa genom Sverige.
De kan också inkludera flyg och hyrbil. Resorna marknadsförs på deras hemsida men också på mässor, kataloger och nyhetsbrev.
De vänder sig ofta till en viss marknad som Tyskland, Storbritannien eller USA.
Några exempel på researrangörer som säljer resor till Sverige är Nordic, Discover the World och Haman. -
Marknadsplatser – Online Travel Agencies (OTA:er) agerar bara online. Oftast en webbplats där de säljer ett stort antal aktiviteter eller resor, typ som Booking.com men för upplevelser.
De kan spänna över hela världen, en region, en viss nisch som vandringsresor, yogaretreater eller norrskensresor.
Några exempel på marknadsplatser som säljer aktiviteter i Sverige är: Get Your Guide, ViaTor, Tour Radar. -
Destination Management Company och incoming-bolag är experter på en destination och ofta baserade i Skandinavien.
De agerar mellanhand mellan researrangörer och lokala turismföretag inom en viss region som Skandinavien eller Swedish Lapland.
De säljer i regel inte direkt till slutkund.
4 tips: Så hittar du researrangörer som vill samarbeta
Kontakta din regionala destinationsföreträdare för att be om hjälp att få kontakt med researrangörer som passar dig. Tex den personen som är ansvarig för internationell marknad på VisitDalarna, Jämtland-Härjedalen Turism eller liknande.
Delta på mässor och workshops, tex Swedish Workshop som arrangeras varje år av VisitSweden.
Kolla upp vilka researrangörer och OTA:er som andra liknande verksamheter jobbar med. Fråga dem direkt eller sök på nätet.
Om du tex erbjuder cykelturer, googla på cycling in Sweden och se vilka researrangörer och OTA:er som säljer sådana aktiviteter. Ta kontakt och berätta att de borde sälja dina upplevelser också.
Tänk långsiktigt – det handlar om att skapa och utveckla en relation med researrangören. Det kan ta upp till 1,5 år innan första affären blir av. Bjud in dem, skicka julhälsningar, bli kompis!
Så inleder du ett samarbete med en researrangör eller OTA
Räkna med att du måste ta initiativet…
Kontakta dem via hemsidan eller mejl och berätta att du erbjuder fantastiska upplevelser. Kolla om de har information på deras sajt där de skriver att de söker nya samarbeten, typ Become a supplier, Sell your tours here eller liknande. OTA:er vill ofta att man fyller i ett formulär eftersom de får många förfrågningar.
Tänk på: Researrangörer är ofta intresserade av att utöka sitt utbud, men inte om dina upplevelser är för lika sådant de resan säljer eller om liknande aktiviteter ofta är fullbokade.
Kolla om de redan säljer upplevelser i Sverige. Om de tex bara säljer upplevelser i storstäder eller safaris i Afrika så är det inte så stor chans att de kommer lyckas sälja dina skogsbad i Dalsland. Det funkar oftast bättre om de redan säljer mycket till Sverige.
Kvalitet före kvantitet. Försök hellre få till ett riktigt bra samarbete än att försöka samarbeta med mängder av researrangörer. Var beredd att lägga tid på att verkligen få det att fungera innan du går vidare till nästa.
De måste gilla dig. Min erfarenhet är att ni måste klicka på ett personligt plan innan det kan bli business.
Lycka till!
Bra artiklar Om du vill veta mer…
Vill du ha hjälp?
Stora bilden: Emil Dahlander