Jag får ofta höra att vi turismföretagare måste bli bättre på att samverka och paketera. Det stämmer säkert, men vad betyder det? Och hur gör man?
Varför ska man samverka? Är det för att vara snäll mot sina kollegor i branschen? Och varför ska man paketera? Det ska vi kika på i den här artikeln.
Varför ska du paketera?
Paketering handlar om att skapa mer kompletta erbjudanden som underlättar för kunden.
Tänk exempelvis att du driver ett vandrarhem och vill skapa en yogahelg med paddling. 🏠🧘🏻♂️🛶
Du har boende, frukost och kanotuthyrning. Du kontaktar en restaurang som kan ordna luncher och middagar, och en yogainstruktör som kan komma till dig för att leda yogapass. Du sätter ett pris på paketet och så har du ett paket!
Att paketera är som att lägga pussel
Jag brukar tänka att paketering är lite som att lägga ett pussel. För att göra det enkelt kan vi säga att ett resepussel består av fem bitar:
Aktivitet: paddling + yoga
Boende: Ditt vandrarhem
Mat: Lokal restaurang
Transport: Kanske upphämtning på tågstationen?
Utrustning: Yogamatta, kajak, flytväst m.m.
Oftast är det aktiviteten som är reseanledningen. Men kunden behöver ofta mer än bara en aktivitet. De behöver någonstans att bo, måltider och så behöver de kunna ta sig dit och hem på något sätt.
En turist som är intresserad av yoga och paddling måste hitta pusselbitar som går att sätta ihop med varandra. Först måste de hitta en kanotuthyrare eller en paddelguide. Sedan en bra yogainstruktör, någonstans att bo, äta och kanske tåg, buss eller parkering. Om du bara säljer en av bitarna så överlåter du till kunden att hitta de andra delarna på egen hand. Och det är inte alltid så lätt. Särskilt om man aldrig har varit i din region förut.
Det är här paketering kommer in. Du kan hjälpa kunder genom att sätta ihop paket. En mer komplett resa. Ett paket. Där kunden får paddeltur, yoga, boende och mat i ett paket. Du kanske till och med kan hämta upp dem på tågstationen?
När du erbjuder en resa som innehåller flera av ingredienserna boende, mat, aktivitet och transport så underlättar du för kunden.
Fördelar med paketering
Om du erbjuder paket så kan du attrahera nya målgrupper, fylla upp mellansäsonger och tjäna mer pengar!
Kompletta paket ökar chanserna att kunden väljer att boka just med dig. Dessutom kan du sätta ett högre pris eftersom kunden får en produkt som både innehåller mer och är mer attraktiv.
Det här är vad paketering handlar om. Jag brukar kalla det för att skapa mer kompletta produkter. Och för att skapa kompletta produkter så kan vi behöva samverka med andra.
Varför ska du samverka med andra?
Samverkan är ett fint ord. Men det är inte alltid så lätt att få till i verkligheten. Vanliga frågor kring samverkan är…
Hur hittar man företag att samverka med?
Hur säkerställer man att de håller en hög kvalitet?
Ska alla vara med och bestämma?
Och ska alla tjäna lika mycket?
Jag tänker då här…
Kroka arm med andra
De flesta destinationsutvecklare som jag har träffat verkar vara ense om att vi vill se mer samverkan. Och det finns en stor efterfrågan på paketerade upplevelser.
Men som turismföretagare är det inte alltid så lätt att börja samverka med andra. Här är mina erfarenheter kring samverkan.
Den här typen av samverkan här har aldrig fungerat för mig 😓
Att sätta sig vid ett bord med ett gäng andra lokala turismföretagare för att försöka komma på hur vi skulle kunna bli bättre på att samverka och sampaketera. Det blir för luddigt. Ingen äger bollen. Och det mynnar oftast ut i att man säger att man ska ses igen eftersom man inte kom fram till något som alla var överens om.
Så här gör jag när jag ska samverka 😊
Jag ser mig själv som produktägare, initiativtagare, kapten. Jag vet vad jag behöver ha med i mitt paket för att göra det komplett. Sedan kontaktar jag de leverantörer som jag tror kan bidra med de delarna. De som passar mig bäst. Jag ber dem om priser och så kommer vi överens om bokningsregler och hur länge vi ska hålla platser i paketet. Jag är alltså produktägare, och alla andra leverantörer. Jag är ansvarig för att sätta ihop, prissätta, marknadsföra och sälja paketet.
Att arbeta som produktägare med leverantörer blir mycket tydligare än att säga att man ska samverka och utveckla paket tillsammans.
Men du kanske inte vill utveckla mer kompletta produkter?
Okej, om du inte vill vara produktägare så kanske du kan vara leverantör åt någon annan. På så vis blir du en pusselbit i någon annans kompletta produkt.
Nettopriser och provision är en förutsättning
Eftersom det är produktägaren som utvecklar, marknadsför och säljer paketet har den ett ansvar att hantera bokningar och kan både innebära mycket jobb och utgifter. Det är värt mycket.
Därför är det rimligt att en produktägare ber sina leverantörer om nettopriser, alltså ett lägre pris än det som erbjuds slutkunden.
Det ökar chansen att det blir ett långvarigt samarbete som alla tjänar på.
Sammanfattning 🥁
Se dig själv som produktägare. Du tar initiativ till att ska nya paket.
Sätt ihop mer kompletta produkter, dvs paketera.
Anlita de leverantörer som gör just din produkt mer komplett.
Eller se till att vara leverantör åt någon annan.
Vet du några företagare som skulle behöva bli bättre på att samverka och paketera? 😀
Jag kommer gärna till er! Destinationer och regioner kan anlita mig för föreläsningar, workshops och personlig rådgivning så att fler turismföretagare kan paketera och samverka.